Brev:
Vågner ved søvnfaseskift
6. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Vågner ved søvnfaseskift
Kære Helen.
Min datter på 19 uger har mere eller mindre altid sovet dårligt/lidt. Hun vågner konsekvent efter de berømte 40 min. og skal hjælpes videre. Af og til vågner hun helt op og er frisk, og det er også helt fint indimellem. Hun kan sagtens holde sig vågen op til 2 timer efter en powernap, og hun et glad og tilfreds. Dog skal en enkelt af dagens lure gerne være længere, for at hendes glade sind bevares sen eftermiddag og først aften.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg allerbedst hjælper hende videre? Her tænker jeg også lidt på vaner og søvnassociationer. Vi har lige overstået et tigerspring, og hun er først lige begyndt at kunne falde i søvn selv med begrænset hjælp i slyngevuggen. Barnevognen skal hun stadig ha' lidt tid til at vænne sig til.
Hvordan gør jeg det bedst, når de 40 min. er gået? Som sagt sover hun pt. i slyngevuggen og kan så småt selv falde i søvn der uden vuggeri, når hun puttes. Skal jeg begynde at vugge hende INDEN de 40 min., vente til hun begynder at bevæge sig/rode rundt, vente til hun giver lyd fra sig, vente til hun vågner helt? Eller noget helt andet? :)
Selvom hun kan falde i søvn selv uden bevægelse, når hun puttes, kan hun ikke selv komme videre i søvnen medmindre hun vugges. Det tager som regel 10-15 min., før hun sover dybt igen og ikke behøver vuggeri.
Jeg forestiller mig jo, at hun egentlig burde kunne komme videre selv uden vuggeri, når hun nu kan puttes uden, men det behøver måske ikke hænge sammen? :)
Om natten går det noget bedre; her vågner hun som regel kun efter de første 40 min. og ellers ikke. Hun sover meget uroligt og vågner let, men det hænger ikke sammen med de 40 min. og er sikkert en helt anden sag :)
Når hun puttes uanset hvornår, tænder vi Doo Doo bamsen, der helt sikkert er med til at give hende ro. Den tænder vi også, når de 40 min. er gået.
Håber, du kan give os lidt klarhed over, hvad der er bedst at gøre.
Hilsen