Svar: Vågner ved søvnfaseskift
6. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine tanker :)
Når man skal vurdere børn søvn og søvnkvalitet - altså om de sover godt nok og længe nok, så skal man ikke kun se på søvnen, men også se på, hvordan barnet virker, når det er vågent. Og der er nogle børn, som trives rigtig fint med en lang nattesøvn og flere små lure dagen igennem - de sover altså ikke meget lange lure og det kan være okay.
Hvis din datter vågner efter 40 minutter, tydeligt er glad, virker tilfreds og har overskud til at lege, pludre og være aktiv - og så er vågen i et par timer og parat til at sove igen, så er det helt fint. Men hvis hun efter 40 minutter begynder at ligge og virrer med hovedet, smasker, småklynker i søvne - ikke virker rigtigt vågen, men snarere virker som om det foregår mere eller mindre i søvne, så vil det være en rigtig god idé at du ikke tager hende op, men prøver at lulle hende videre i søvnen, så hun får sovet en lidt længere lur.
Og her må du gerne trille hende i barnevognen, eller vugge hende i slyngevuggen. Nogle gange vil det også hjælpe at du lægger dig sammen med hende, give hende mælk en ekstra gang og med nærhed og fysisk kontakt, måske med en sut får hende videre i søvnen. Nogle gange vil det faktisk hjælpe at du lader hende falde i søvn ved siden af dig, som du måske gør om aftenen og natten og lader hende sove tæt med dig, og du så bliver hos hende til hun får første søvnstadieskift, hvor du så giver hende lidt mælk eller sutten og luller hende til ro, hvorefter hun så kan sove et længere søvnstræk også selvom du trækker dig væk fra hende, for at lave noget andet.
Det er rigtigt at på sigt vil det være rigtig godt at hun lærer ikke at falde i søvn med flaske i munden, at hun lærer at sove uden at blive vugget og uden at være i favn osv. Men lige nu er det rigtig vigtigt at du hjælper hende til at få en rytme, hvor hun har perioder, hvor hun sover og perioder, hvor hun er aktiv. Det er vigtigt at hjælpe hende med at fornemme behov for søvn og vågenhed, ligesom hun på sigt også skal lære at fornemme mæthed og sult. Hos os voksne fungerer det indre ur normalt uden problemer - men hos børn skal de fintunes lidt og det er dette din datter skal have hjælp til. Og det kan her være en god idé netop at hjælpe hende til at få en længere lur midt på dagen, fordi den rytme vil være god for hende senere hen og fordi søvnen om dagen er vigtig for hendes trivsel og udvikling. Og så må det med at blive vugget eller trillet komme i anden række :)
De er fint at du putter hende i slyngevuggen i løbet af dagen, men jeg vil anbefale at I forsøger at få mere gang i barnevognen nu, hvor det bliver sommer og forhåbentlig godt vejr. Hun må gerne blive trillet en lang tur dagligt, hvor hun ligger i sin barnevogn og de gør ikke noget at du lige nu skal trille hende, for at holde hende sovende, så hun sover mere end de 40 minutter - det kan ændres, hvis det på sigt bliver et problem.
Det lyder som om at hun er en meget opmærksom og aktiv pige, som rigtig gerne vil følge med i alt, hvad der sker omkring hende og de er naturligvis rigtig dejligt. Når hun bliver 6 måneder og kan begynde at sidde op, vil hun kunne starte med at sidde i barnevognen før hun puttes og kan så lægges ned, når hun er parat til at sove og vil der godt kunne sove længere tid af gangen. På det tidspunkt vil hendes indre ur og hendes rytme naturligt også blive påvirket af tidspunker for mad osv. i løbet af dagen. Det hele hænger sammen og på den måde arbejder tiden også for jer :)
Doo Doo bamsen er rigtig fin at bruge, den må I gerne forsætte med - den giver genkendelighed og tryghed :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske