Svar: Afhængig af sut om natten
6. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Kære efterhånden meeeget trætte mor
Tak for dit brev :)
Det er ganske givet separationsfasen der spiller ind - og det er især ofte ekstra udfordrende i 8-10 måneders alderen, men kan sagtens spille ind både før og efter.
Det handler om at din datter lige nu øver sig rigtig meget motorisk og har en stor fysisk uro i kroppen. Det gør naturligt at hun har svært ved at finde ro, når hun skal sove. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at finde væk fra, hun kommer op i kravlestilling, hun skubber sig helt ud i kanten af sengen eller op i et sengehjørne, hun rejser sig måske ved tremmerne og kan ikke selv finde ud af at lægge sig ned igen, hun sparker dynen af, ligger og virrer med hovedet, slår ud med armene osv. Det er naturligt og handler om den alder og udvikling hun gennemgår.
Derudover begynder hun nu at opleve mere af verden og bliver mere og mere bevidst. Alt det hun oplever i dagligdagen skal bearbejde i drømme. Det at have en fysisk motorisk uro giver i sig selv en urolig søvn, men måske bliver hun også afleveret i vuggestue nu og oplever at du går fra hende, uden at hun ved, hvor du går hen eller hvornår hun ser dig igen. Hun oplever nye rutiner, nye lyde, dufte, nye børn og nye voksne - alt sammen vil det spille ind og give en urolig søvn og gør at hun lige nu drømmer ekstra meget - og naturligt også gøre at hun søger f.eks. sutten eller bryst/flaske og favn lidt ekstra.
Det er dog vigtigt at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen uden at hun får mælk eller kommer op i favn hver gang og også uden at hun behøver sin sut hver gang. Du må gerne hjælpe hende med stillingskift, du må gerne holde hende i hånden, så hun kan mærke at du er der, nogle gange kan det hjælpe at I sover sammen. Du skriver at hun nu er i soveværelset - hvis I har mulighed for det, kan det være en idé at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun sove i sin egen seng, men du kan stadig give hende fysisk kontakt og nærhed, en hånd at holde i osv. så hun kan mærke dig og mærke at hun ikke er alene. Hun kan også kravle ud og putte sig ind til dig, hvis det er det, hun har behov for :)
Sutten skal du prøve at undvære, men ikke nægte hende, hvis det er en stor trøst og giver ro. I stedet vil det være godt at du prøver at lære hende at finde sutten selv, så du ikke behøver give hende den om natten, men forsøger at gøre hende selvhjulpen. Dette skal hun lære om dagen og det lærer hun ved at du giver hende sutten i hånden og så skal hun selv tage den i munden. Når hun selv kan finde den om dagen, tage den og putte den i munden, så kan du overføre dette til om natten. Her kan du komme lidt ekstra sutter i sengen eller trække sutten på en sutteklud eller lignende, og så hjælpe hende med at lede efter sutten, finde den og hun så igen selv tager den i munden.
Det kan være en god idé at indføre et godnatbad om aftenen nu og putte hende 1-1½ time efter badet, ligesom hun kan have glæde af at få en godnatgrød, som en del af sit putteritual. I kan derfor prøve med aftensmad kl 18, bad kl. 18.30, godnatgrød kl 19.30 og så bryst/flaske og derefter sove ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske