Brev:
Mor og far har ømme ben
6. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Mor og far har ømme ben
Kære Helen,
Vi har brug for din hjælp til at få vores små tvillinger på 9 måneder til at sove stillestående om dagen. Vores ben er meget trætte…
Vi har tvillingerne A og E, som altså er lige knap 9 måneder. Indtil de var 7½ måned sov de om natten i slyngevugger og deres lure om dagen i barnevognen eller slyngevuggerne. Ved 7½ måned vænnede vi dem af med slyngevuggerne om natten og alle lure om dagen blev nu i barnevognen. Nu ser en almindelig dag altså således ud:
6:00 Vågne
8:30 – 10.30 Sove i barnevogn i bevægelse
13:00 – 14.30 Sove i barnevogn i bevægelse
19:30 Puttes i deres flade senge (de har en hver)
22:30 Flaske (erstatning) i søvne
04:00 Flaske (erstatning) i delvis søvne
Vi har prøvet at rykke lidt på tiderne eller holde dem hen for bedre at passe ind i dit skema fra din bog om søvn, men vi ender altid tilbage i ovenstående skema. Nogle gange må de tage en kort tredje lur (20-30 min) ved 15.30-16-tiden, hvis de øvrige to lure har været kortere end normalt.
Nu hvor de sover nogenlunde om natten i flade senge, er vores næste udfordring at få dem til at sove om dagen i barnevognen uden, at den er i bevægelse. Vi har eksperimenteret med at stoppe på forskellige tidspunkter i deres lur, men i 8 ud af 10 tilfælde vågner de efter 10-15 minutter efter barnevognen er standset, uanset hvor lang eller kort tid de har nået at sove.
Hvordan skal vi begynde at vænne dem til at sove i en stillestående barnevogn? Skal vi gå indtil de falder i søvn? Indtil de har sovet i 10 minutter? 30 minutter? Eller hvornår kan vi stoppe? Og hvad hvis de vågner? Skal vi så prøve at lægge dem igen eller bare sige at det var den lur? Hvad hvis kun én af dem vågner? Skal vi så holde synkroniteten og vække den anden? Når vi stopper med at gå, skal de helst stå et stille sted eller et sted med eksempelvis lidt hvid støj fra trafikken?
Indtil videre har det at holde dem synkrone været vores vigtigste mål, og vi har derfor ikke turdet tage nogen chancer med at en af dem skulle vågne før tid. Vi har altså gået og gået… Vi håber, du har et par gode råd. Mange tak for hjælpen på forhånd.
Mange hilsner fra
Sasja & Daniel