Svar: Mor og far har ømme ben
6. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Sasja og Daniel
Tak for jeres brev. Det lyder som om at det går rigtig godt med jeres børn, og den rytme I beskriver lyder rigtig fin og alderssvarende :)
Når I skal lære børnene at sove i barnevogn uden at den er i bevægelse, så kan I med den alder de har nu, gøre to ting:
- I kan starte med at trille dem lidt som nu, men holde pause undervejs og ikke trille, hvis de er stille. Hvis de klynker, så triller I igen, men når de er stille, så holder I vognen stille. I skal altså hele tiden trille, holde pause, lytte og trille igen hvis de brokker sig eller er kede af det, men er de stille, så lader I vognen stå stille.
Det er naturligvis ekstra udfordrende, hvis den ene er stille og den anden brokker sig, så må I trille til begge er stille eller prøve om I med lidt "håndspålæggelse" kan få ro på den, der er lidt ked af det.
- I kan også prøve at lade dem starte med at sidde op i vognen, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og så går I af sted imens I snakker lidt om det I kommer forbi osv. Og først, når de tydeligt er parate til at sove, så lægger I dem ned. Læg mærke til tidspunktet og hold så fast i dette tidspunkt, når I senere vil prøve at putte dem fra starten.
Prøv så at sætte den ene op i vognen imens I gør den anden klar. Lad ham/hende sidde, kikke, evt. få lidt frugt, en rosinbolle eller lignende at pille i - det kan nogle gange virke næsten meditativt - og gør den anden klar til at komme ud i vognen. Den ene dag kan I tage den ene først, den anden dag den næste, eller som det nu fungerer bedst.
Sæt så den anden i vognen og gå lidt frem og tilbage, tril evt. lidt og hold så pause igen, hvor de sidder og kikker, måske snakker lidt sammen - eller hvor de måske falder til ro og lægger sig for at sove. PÅ den måde kan I lærer dem at de ikke behøver blive trillet med det samme for at sove, lære dem at koble fra og sidde i vognen og slappe af, vente på hinanden og tilsidst falde i søvn uden at I behøver gå flere kilometer :)
I dagpleje og vuggestue kan det også være sådan at nogle børn bliver puttet først, sidder og kikker imens de andre børn puttes og derefter er de så selv klar til at blive lagt ned og skulle sove :)
Hvis de om formidagen vågner "før tid" så betyder det ikke så meget, for de kan sove en længere middagslur i stedet og det vil de ofte gøre af sig selv. Men I skal naturligvis prøve at vurdere, hvordan de virker, hvis og når de vågner. Hvis de græder, er kede af det og tydeligt ikke har fået sovet nok, så er det helt fint at I går med dem eller triller vognen lidt, holder hænderne på dem og på den måde prøver at lulle dem i søvn igen, men hvis de virker okay med at skulle op, så er det også fint.
Hvis kun den ene vågner, så synes jeg det er synd at vække den anden - også selvom det går ud over synkroniteten. Det er dog en god idé, hvis I kan prøve at arbejde på at de står op til samme tid hver morgen og også kommer i seng til samme tid hver aften. I må altså gerne vække dem om morgenen, så dagen starter på et fast tidspunkt og det vil i sig selv ofte også hjælpe til at de så sover mere ens i løbet af dagen, men der er naturligvis ikke nogen garantier.
Og de skal gerne stå et lidt stille sted at sove. Det gør ikke noget at der er lidt støj fra trafik og nogle gange kan det naturligvis ikke undgås at en bil dytter eller der måske kommer en ambulance eller lignende der larmer en del, men der må som udgangspunkt gerne være lidt ro omkring dem, når de skal sove - også når de sover udendøre...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske