Svar: Vågner fra sine lure i gråd
6. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Når børn vågner med gråd, så skyldes det ofte at de vågner direkte fra den dybe søvn. Det er sådan at hos spædbørn, så skifter søvnen mellem at være en aktiv og let søvn og være en rolig og dyb søvn. Du kan sandsynligvis godt se forskel - hvis du ser på din dreng, så vil han i sin aktive lette søvn kunne ligge og småklynke, smaske lidt og øjnene bevæger sig under øjenlågene. I den rolige og dybe søvn, ligger han stille uden at bevæge sig. Og når børn vågner med gråd, så er det altså ofte fordi de vågner direkte op fra den dybe søvn.
Det er normalt og det er ikke farligt. Det kan være en god idé at du nogle gange prøver at få ham til at sove videre ved at holde ham, kærtegne ham, berolige ham med lidt ord osv. Du kan også nogle gange give ham lidt mere mælk at drikke, for at se om han kan komme videre i søvnen på den måde og andre gange kan du måske forsøge med en sut. Det bedste er, hvis du kan tale beroligende til ham og vise ham at alt er okay og hvis han så ender med at vågne op og kikke på dig og begynder at pludre osv. så er det så sådan :)
Når du ammer ham eller giver ham flaske, så vil det være rigtig godt, hvis du kan svøbe ham. Hvis du svøber ham i et klæde før du giver ham mælk, så vil han falde til ro i klædet og vil naturligt føle sig omsluttet - også når han flyttes fra din favn og ned hvor du ønsker han skal sove. Han vil være omsluttet som, når han ligger i dine arme, men det vil være klædet der omslutter ham.
Det kan også være en god idé at du giver ham en sut som en fast del af hans putteritual. Det at sutte virker beroligende og hjælper mad og luft igennem systemet, så det giver ham også ro i maven, så han måske kan sove bedre. Et ritual kan altså være at du skifter ham, svøber ham, giver ham mælk, sut og derefter flytter ham, ned hvor han skal sove.
Når du flytter ham fra din favn, så skal du prøve at gøre det lige der, hvor han næsten sover men ikke sover helt. Det vil sige lige der, hvor øjnene kører rundt i hovedet på ham og han tydeligt har rigtig svært ved at fokusere og være vågen. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, put ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er rolig og dyb - han sover næsten men ikke helt. Hvis du putter ham i liften, så sving den frem og tilbage, hvis du putter ham i barnevognen så tril ham lidt, så du på den måde lulle ham ind i søvnen.
Det er helt normalt at hans afføring er smattet og lugter syrligt og han må gerne have afføring 4-5 gange om dagen. Det er godt at hans mave fungere. Der sker hele tiden nogle enzymændringer i hans tarmsystem.
De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.
Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde så mørk grøn at den næsten virker sort.
Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Derfor vil du naturligt også se og fornemme forskel alt efter om du ammer eller giver flaske og netop når du gør begge dele så vil forskellen nogle gange være meget tydelig:)
Det er fint at du forsøger at give ham mælk med ca. 3 timers mellemrum, men når du også ammer, så må du godt en gang imellem lægge ham til hos dig og lade ham die lidt - på den måde får han lidt vandholdig mælk som slukker tørsten. Det er netop praktisk, når man ammer, at man kan give lidt vandholdig tørstslukkende mælk. Det er helt naturligt at han om aftenen kan have behov for at die lidt hyppigere.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer - dejligt at høre at du har købt et par af mine bøger :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske