Brev:
Amning og mad - 10 mdr.
6. maj 2013
Alder:
10 mdr.
Amning og mad - 10 mdr.
Hej Helen
Nu har jeg længe læst med fra sidelinje, men har nu behov for selv at stille nogle spørgsmål omkring min datter på 10 måneder.
Som baggrund kan jeg starte med at fortælle, at da min datter kom til verden i juni 2012 vejede hun 3404 g. Hun tabte sig lidt for meget i den første uge af hendes levetid, da jeg ikke producerede nok mælk. Efter en måned med udmalkning, stimulering og supplerende flasker fik jeg dog amningen nogenlunde op og kører, men har nok altid haft en fornemmelse af, at jeg ikke har haft helt nok mælk, hvorfor hun har fået lidt flaske ved siden af.
Da vores datter blev 4,5 måned startede vi samråd med SP op på grød. Dette medførte dog, at vægtkurven ikke steg som den skulle, så vi har gået til ekstra kontrolvejninger. Nu vejer Ella ca 8 kg og måler ca 74 cm, så det er ifølge SP fint.
Mine spørgsmål handler om mad og amning. Vores datter har aldrig spist ret meget af gangen, men jeg har altid tilbudt hyppige måltider dagen igennem. Hun nægter at spise skemad, hvis hun ikke selv har noget mad i hånden og jeg skal nærmest liste en ske ind i munden på hende, når hun bliver optaget af noget andet. Synes jeg har prøvet alt med hensyn til mad; hjemmelavet, købemad, mad i hånd, alt muligt forskelligt, men hun spiser bare ikke ret meget, selvom hun virker interesseret nok i maden.
En typisk dag ser således ud:
Kl 4.30 – Ammes
Kl 6.30 -vågner
Kl 7 – havregrød med frugtmos + knækbrød i hånden + vand i kop (hun spiser ca 50 g)
Kl 8. – ½ bolle med ost + yoghurt med havregryn og frugtmos (hun spiser kun osten og måske 5 skefulde yoghurt)
Kl 8.30 – sover ca 30 min ( ammes)
Kl 10 – lidt knækbrød eller et stykke bolle uden noget + rosiner
Kl 11.30 – frokost, spiser ca ¼ -½ rugbrød med leverpostej, lidt agurk, majs og lidt kyllingepølse + vand af kop, jeg supplerer med grøntsagsmos med kød (spiser ca 40 g)
Kl 13 – sover til middag alt fra 30 min – 2 timer (ammes)
Kl 15 – frugtmos med fuldkorn, bolle med ost + vand af kop( spiser osten og ca 40 g frugtmos)
Kl 18 – aftensmad; grøntsagsmos med kød + agurk +lidt fiskedelle i hånd + kogte grøntager i hånd+ smager det vi selv spiser + vand af kop( hun spiser ca 50 g grøntsagsmos)
Kl 19.30 – havregrød med frugtmos ( spiser 2-8 skefulde)
Kl 20 – ammes
Kl 22.30 – flaske ( spiser 65 ml)
kl 01 - Ammes
Spørgsmålene er nu :
1. Jeg ved at jeg ammer alt for mange gange, men tror faktisk ikke at jeg har ret meget mælk – når jeg prøver at pumpe ud, kommer der ca 30 ml i alt. Så jeg tænker at det er bedre at lægge hende til ofte, for at nå op på de 400 ml hun skal have i døgnet – er det dumt? (Hun vil hverken tage mælk eller mme af kop eller flaske, men jeg putter mme i hendes mad.)
2. Når hun bliver skiftet om morgenen, er natbleen ikke ret tung, så jeg tænker at hun ikke har fået ret meget mælk trods, 3 amninger og lidt flaske… Hvad tænker du om det?
3. Hun har aldrig været vil med at blive ammet, da hun har været for nysgerrig og måske fordi der ikke var så meget mælk at komme efter. Hun har max ligget 5 min. Nu vil hun gerne amme i 10-15 min af gangen – kan det have noget med hendes udvikling og et øget tryghedsbehov at gøre? (Jeg ammer hende liggende og nu bliver hun helt vild når bare hun ser sengen og klynker til hun får bryst)
4. Hun vil ikke tage flaske i vågen tilstand og jeg tænker at de 65 ml til natten er meget lidt – burde hun ikke drikke ca 200 ml af gangen? Synes det er svært at holde op med natamninger når hun ikke spiser mere af natgrøden eller drømmeflasken. Med vores historie om vægtproblemer har jeg meget svært ved ikke at lægge hende til når hun giver udtryk for at hun er sulten – Samtidig er det også enormt hårdt ikke af få noget sammenhængend søvn - what to do?
5. Tænker du, at hun spiser for lidt rigtig mad i løbet af dagen? Synes det er svært at vurdere hvor store måltiderne bør være – hvor meget er et mellemmåltid? ( Hun vil ikke spise banan, som jeg kan læse at du anbefaler som mellemmåltid, men tænker at 5 skefulde yoghurt ikke er et mellemmåltid?)
Tilsidst kan jeg tilføje at vi har en vild og aktiv pige, som har temperament og nemt til smil og grin. Udviklingsmæssigt er hun også fint med. Kryber, sætter sig op og rejser sig op ad alting og øver sig i at kravle dag og nat :)
Det blev lidt langt, men har bare hovedet fuld af tanker og spørgsmål.
Venlig hilsen
Anne