Svar: Amning og mad - 10 mdr.
6. maj 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og din fine beskrivelse - og velkommen til :) Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de stilles.
Jeres datter vejer nu ca 8 kg og måler 74 cm. Det lyder meget fint og jeg tænker at du skal forsøge at lægge bekymringerne omkring hendes vægt lidt på hylden - selvom det er svært, jeg ved det godt :)
Din datter for sandsynligvis mere mælk hos dig, end du lige umiddelbart tror. Du kan ikke regne med, hvad der kommer, når du malker ud, da en brystpumpe ikke arbejder ligeså effektivt ved brystet som din datter gør. Du fortæller også at hun er begyndt at die i 10-15 minutter af gangen, som er længere tid end tidligere og samtidig er hun tydeligt bevidst om brystet og er rigtig glad for brystet, når du lægger dig med hende og det er tid til amning. Det er rigtig godt - det er netop tegn på at der er mælk og hun nyder hvad hun får hos dig :)
Det er altid udfordringen, når man ammer, at man aldrig helt ved, hvor meget barnet egentlig får og det giver naturligvis en vis usikkerhed. Især, når du samtidig ikke synes at hendes bleer er særligt tunge og du derfor tænker at hun har brug for mere væske. Det er dog vigtigt at du forsøger at skrue antallet af amninger lidt ned, så hun får bedre plads i maven til mere rigtig mad. De fleste børn vil trives med 2 amninger eller flasker i døgnet i 10-12 måneders alderen og hos jer tænker jeg, at du skal prøve med 3.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden og vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - du kan godt bruge grøntsagsmos som pålæg for at få lidt mere mos i hende. Giv også gerne kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, lidt rejer eller lignende - brug rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Ammes - gerne fra begge bryster - og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15: ½ bolle med ost, smør, lidt frugtmos med fuldkorn og/eller lidt yoghurt med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er hvad du spiser - almindelige børnevenlige retter. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, forskellige risretter, gerne retter med sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad - hun kan selv spise stykker af frikadelle og du kan give hende kartofler, som er moset med sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Kan evt. tilbydes godnatgrød som nu eller du kan i stedet vælge at amme hende ekstra, for her at sikre hende mere væske ... Ammes og puttes kl ca 20
Sen aften 22.30: Ammes og/eller flaske
Som du kan se, så har jeg her skåret ned, så du ammer hende inden middagslur og om aftenen og så får hun en flaske sen aften. Derudover har jeg fjernet et par af mellemmåltiderne og jeg tænker at måske så vil spise lidt mere til de enkelte måltider. Det er dog stadig vigtigt at du tillader dig selv at hun ikke spiser store mængder, men at du tror på at hun selv har en naturlig evne til at mærke om hun er mæt eller sulten og måske vil hun netop få lidt mere føling med dette, hvis amning og mad dagen igennem ikke ligger helt så tæt som nu - derfor mine ændringer.
Du skal naturligvis stadig komme mælk i hendes grød og mos og det er også fint at du giver hende ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Derudover skal du sikre hende masser af vand af kop, som også er vigtigt for at sikre hende væske nok. Du skal naturligvis holde øje med hendes bleer og især natbleen vil normalt være våd, men det er en balance - der skal naturligvis noget ind for at der kommer noget ud, men det er også vigtigt at hun ikke får for meget mælk om natten, fordi de kan fjerne appetitten om dagen.
Det er dejligt at hun er begyndt at blive så bevidst om brystet - det tyder på at hun nu får mere hos dig og at hun netop vil sætte stor pris på at få bryst de 2-3 gange i døgnet, hvor du ammer hende - så hun måske netop vil tage mere fra disse gange og ikke "slatspise", som hun måske har haft lidt tendens til :)
Godnatgrød om aftenen mætter hende måske meget, også selvom hun ikke spiser så stor en mængde, så måske kan det hjælpe på hendes indtag af mælk om aftenen, hvis du prøver at undvære grøden og amme og/eller give flaske i stedet.
Mængden af mad kan være alt fra ½ dl og op til 2 dl. Og da hun er en småtspisende pige, så vil de fleste af hendes måltider måske ikke være på mere end ¾ dl mos og så lidt brød, stykker af frikadelle osv. ved siden af - og det er okay. Det er vigtigt at du lige nu holder fast i at hun spiser og at hun tilbydes varierede måltider - mos og mad i hånden er vigtigt og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Og jo - 5 skefulde yoghurt tæller også med, selvom det ikke er meget - men måske vil hun som sagt begynde at spise lidt mere, hvis måltiderne ikke er helt så hyppige som nu:)
Og så ro på! Du beskriver en pige der udvikler sig rigtig godt, hun kravler, rejser sig op af tingene og lyder til at have masser af energi og være rigtig godt igang:)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske