Brev:
Søvnproblemer og mad - 6 mdr.
14. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Søvnproblemer og mad - 6 mdr.
Hej,
Tak for din besvarelse af sidste brev. Der er gået 3 uger siden sidst og der er desværre ingen fremgang.
Vores dreng er nu kommet ud af slyngevuggen og sover i voksipose i en vugge hvor der lægges et klæde tæt omkring ham så armene ikke kan komme fri. Er det normalt for hans alder at han skal ”bindes” så stramt for ikke at vække sig selv? Det virker nogle gange til at han gerne vil vende sig, men løsner vi op så vågner han næsten med det samme.
Han bliver nu puttet fast 19.30/20 i egen seng. Jeg forsøgte, som du anbefalede at amme ham og putte ham i egen seng. Han falder også fint i søvn, men sover max 1 time af gangen og oftest vågner han hver ½ time. Det gjorde jeg i godt 1½-2 uger. Når han får lov at sove videre ved mig (brystet er ude og pakket væk) så kan han ofte sove ca. 1½ time uden at vågne. Han er som oftest let at putte i vuggen, men vågner oftest efter 10 min og græder. Her skal der så arbejdes noget mere for at få ham til at sove.
Dagsplanen ser nogenlunde ud som før:
Ca. 04.30 ammes og puttes i vugge. Her er det rigtig svært at få ham til at sove videre.
06.00: Står op. Hvis vi er heldige sover han til 05.30.
07.30 ammes
Ca. 08.15 Puttes i barnevogn. Sover ca. 1½ time. Er begyndt at vække ham da det umiddelbart påvirker hans middagslur hvis han sover for længe.
Ca. 10.30 Tilbydes grød og peberfrugt eller agurk til at sidde med.
Ca. 11.15 ammes.
Ca. 12.15 puttes i barnevogn. Forsøger at få ham til at sove 2 timer, men oftest sover han kun 1½ og det er ikke muligt at få ham til at sove videre.
Ca. 15. ammes
Ca. 16.45 puttes han i barnevogn. Her får han lov til at sove 30 min.
Ca. 17.30 Tilbydes mos og peberfrugt eller agurk til at sidde med.
Ca. 18.30 ammes.
Ca. 19.30/20.00 Puttes til natten
Ca. 21.30 ammes. Det er ikke muligt at få ham til at sove videre her. Han er godt sulten.
Ca. 01.00 ammes
Vi har været i gang med grød og mos i ca. 4 uger og han spiser max 3 tsk. og det skal der arbejdes for. Vi presser ikke for meget på for det skal jo helst være en god oplevelse, men maden skal snydes lidt ind, for han åbner ikke munden for skeen. Vi har forsøgt med forskellig grød og mos. Tilbudt det samme i 4 dage af gangen. Der skal noget banan eller melon i for at han ikke bare spytter det ud igen. Han vil gerne spise lidt af vores ret krydrede mad. Vi har købt en silikone ske, men den er han ikke glad for. Er der noget vi kan gøre anderledes her?
Er der noget vi kan gøre for at hjælpe ham til at sove bedre eller skal vi forvente at det bedres med alderen?
Er det forkert at vække ham fra formiddagslur hvis han kan sove længere?
Han er jo en skøn og glad dreng der bruger masser af energi i løbet af dagen. Men vi kan godt mærke på ham at han ofte sover skidt om natten.
Håber der er hjælp at hente:)
Venlig hilsen
en træt mor