Svar: Søvnproblemer og mad - 6 mdr.
14. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at I får undersøgt om jeres dreng vågner, græder og sover uroligt, fordi han har ondt. Det kan være tænder, ørerne eller måske smerter fra nakke og skuldre, der giver ham problemer og det er vigtigt at sikre, at der ikke er en fysiologisk årsag til at han har de søvnproblemer som han har.
Du fortæller at du er begyndt at vække ham fra formiddagsluren og jeg tænker at du måske skulle prøve at lade ham sove, for at se om det gør nogen forskel. Jeg tænker at han så naturligt vil sove middagslur senere - måske først kl 13-14 - men det er helt okay, i stedet vil han så måske kunne nøjes med kun to lure dagligt og hans dagsrytme vil naturligt også spille ind på, hvordan han sover om natten.
Jeg tænker også at du måske nu skal prøve at udnytte, at han er så gammel, at han begynder at kunne sidde og måske vil kunne sidde op i sin barnevogn. Når du putter ham til middagslur, kan du derfor prøve at sætte ham op og trille ham en tur, hvor han starter med at sidde, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og først, når han er fuldstændig parat, så lægger du ham ned og putter ham til søvn. På den måde får du stimuleret ham rigtig godt og hjælper ham med at mærke træthed og behov for søvn og du lærer ham at sove i barnevognen uden at han behøver være svøbt. Og samtidig lærer du ham også at falde i søvn uden at have brystet i munden. Alt sammen noget der vil hjælpe jer på sigt.
Det vil være rigtig fint hvis du også prøver at øge hans indtag af mad, så han nu får flere små måltider dagen igennem - det gør ikke noget lige nu, hvis han kun får få skefulde til ½ dl. grød eller mos af gangen - det er helt fint. Hvis silikoneskeen ikke virker, så prøv med en ske i plast eller hvad I nu har. Det vigtigste er ikke skeen men at han begynder at spise lidt.
Derudover kan jeg ud af din dagsplan se at du ofte ammer 45-60 minutter før han puttes - eller tager amningen så lang tid? Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan amme ham lige før putning, altså direkte i forbindelse med putning. Han skal som skrevet lære at sove uden at have brystet i munden, men stadig skal amningen ligge lige inden putning. Hvis amningen tager meget lang tid og du oplever at det kan være svært at mætte ham, så kan du overveje om du skal prøve at supplere med en flaske - det afhænger også af, hvordan du oplever din mælkemængde og hvad du generelt har lyst til ...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser nu således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Sen morgen 8.15: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur som nu ca 8.30 og prøv at lade ham sove til han vågner og se om det giver nogen ændring.
Frokost 11: Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes nu med kød eller fisk i mosen - det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Tilbydes frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - sæt ham gerne i barnevognen og tril en tur - måske vil det være passende at han puttes kl 13-14 - det afhænger helt af, hvor lang en formiddagslur han tager. Når du triller ham og han starter med at sidde op, så læg mærke til hans signaler og se på dit ur - det kan give lidt idé om, hvornår han er parat til at sove.
Eftermiddag 16: Ammes og får her måske også lidt frugt i hånden at gumle på selv.
Powernappen springes evt over - det afhænger af, hvornår han sover de øvrige to lure.
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbørdsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30 - igen er det vigtigt at amningen indgår som en del af hans putteritual og ikke ligger 1 time eller mere før han puttes.
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre til 04.30 uden mælk.
Det kan være en god idé at starte skemåltiderne med lidt i hånden, så han øver sig mundmotorisk og bliver opmærksom på at det er spisetid og så følger I efter med skemaden og vand af kop.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske