Brev:
Tvillinger uden dagsrytme
14. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Tvillinger uden dagsrytme
Kære Helen
Jeg er så heldig at være mor til to dejlige tvillingedrenge, der sover fantastisk om natten, men som vinden blæser om dagen.
Drengene er født til tiden (38+0), havde en fin fødselsvægt og tager på og vokser, som de skal. Eneste problem med dem er skæve hoveder som følge af nogle låsninger i nakken mm, som de er i behandling for.
De sover som sagt rigtig fint om natten. De er dødtrætte kl. 18.30, falder i søvn inden 19, får vælling i søvne kl. 22, og sover så til ca. 6. Jeg vugger dem ikke i søvn men sidder ved siden af deres seng, til de sover.
Problemer er, at de ingen fast rytme har om dagen. De får vælling kl. 7, 10.30 og 14. Kl. 17 får de grød med sveskemos (da de endnu ikke må sidde i højstol, er det nemmere at made, når far også er hjemme). Kl. 17.30 kommer de i bad, og tilbydes derefter en flaske mme, som de typisk ikke vil have. Kl. 22 spiser de til gengæld hele 240 ml vælling. Vi giver vælling lavet på rismel og mme i stedet for blot mme efter aftale med sp og læge, da det hjælper lidt på gylperiet, som desværre er ret slemt.
De bliver lagt til lur knap 2 timer efter de står op. Jeg undgår at vugge vognen mere end højest nødvendigt - typisk ligger de ca 10-15 minutter og falder til ro, før jeg evt vugger dem. De vågner efter ca 40 min. Sommetider kan de vugges i søvn igen, hvis jeg er hurtig, men som oftest sover de kun de 40 min og får lov til at ligge og snakke, til begge er vågne. I dag var de vågne godt 2 timer, sov 40 minutter, vågne godt 2 timer (de var alt for trætte til sidst), og så sov de ca. en halv time. Nu er jeg spændt på, hvor længe de holder, før det hele ender i skrig og skrål. Og så ender det jo nok med 4 korte lure i stedet for, at den ene er en ordentlig lur.
Er det ok, at de sover så lidt om dagen? Bør der være kortere tid mellem lurene, hvis de kun har sovet 40 min? Når de sover længere, dvs 1 1/2 time, kan de være vågne 2,5 time, men efter 40 min søvn bliver de hurtigt sure. Risikerer jeg at gøre dem overtrætte og "stressede", så de sover kortere tid, hvis jeg trækker den for længe mellem lurene? Eller bør jeg køre dem helt dødtrætte?
Jeg aktiverer dem typisk ved at lægge dem meget på maven, og ellers ligger de og sparker, når de ikke er hos mig i forbindelse med måltider o.lign. og så snakker vi meget og synger osv. De virker meget optagede af deres legetøj for tiden og nyder at proppe alt i munden.
Du skriver i din bog, at deres søvncyklus bliver længere fra 6 månedersalderen. Vil det måske løse problem med de korte lure? Og forlænges deres søvncyklus præcis, når de er 6 måneder (altså ligesom et udviklingsspring), eller er det noget, der sker gradvist?
Min forventning er, at de, når de sover 11 timer om natten, sover tre lure om dagen, en på en time, en på 1 1/2 time og en powernap på ca 30 min. Er det urealistisk, eller er det meget passende?
Et andet spørgsmål vedrørende deres dagslure er, om det er ok at lade dem sove inde nogle dage (fx når det er meget varmt), og ude andre dage? Eller vil det forvirre dem endnu mere?
Det skal måske lige siges, at jeg har prøvet alt. På et tidspunkt sov de kun 20 minutter, men nu dækker jeg vognen med en skærm, så det bliver mørkt - det hjælper. Men det duer selvfølgelig ikke i varmt vejr. Det hjælper i øvrigt heller ikke at gå lange ture med dem.
Jeg håber, du kan uddybe lidt for mig, om det er en fordel at køre dem meget trætte, hvor længe de må/skal være vågne, om tiden arbejder for os osv.
Det var vist en masse spørgsmål, men jeg håber, du kan hjælpe mine trætte børn.
Med venlig hilsen
Maria