Svar: Tvillinger uden dagsrytme
14. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - som jeg vil forsøge at bevare så godt som muligt :)
Det er en balance du skal finde - og det er rigtig svært. Det er vigtigt at du får aktiveret dine drenge, stimuleret dem både motorisk og mentalt og på den måde hjælper dem til aktive vågne perioder og så samtidig hjælper dine drenge med at koble fra og få sovet, når de har behov for det. De skal aktiveres, så de bliver tilpas trætte og parate til at sove og ikke så meget, at de bliver overstimuleret og overtrætte og ikke kan sove ...
Og ja, nogle gange vil det være fint at de er vågne i 2 timer, andre gange kan de måske kun være vågen i en time og atter andre gange kan de være vågne i 3 timer - der er stadig nødt til at være en vis fleksibilitet her og på den måde kan du ikke lave helt faste regler - du skal se på både børnene og på klokken :)
Det vil være en rigtig god idé, hvis I kan stå op til samme tid hver morgen. At starte dagen til fast tid giver et godt udgangspunkt for at også formiddgslur, middagslur osv. følger nogenlunde samme tid hver dag.
Det vil derudover være en rigtig god idé, hvis du kan begynde at give dem skemad to gange dagligt. Det at spise er med til at påvirke deres indre ur og dermed påvirke til mere rytme. Samtidig vil det sandsynligvis hjælpe på deres gylpen og på sigt vil det måske være med til at gøre at de kan få mere skemad og rigtig mad og mindre vælling men i stedet modermælkserstatning.
Det er rigtigt at mørke hjælper på at skulle sove og lys hjælper på at være vågen og at det derfor kan være udmærket at skærme dem, når de skal sove. Men du skal passe på med ikke at dække barnevognen til med skærme, stofbleer og lignende. Det kan blive meget varmt i en barnevogn og også meget iltfattigt. Det er derfor bedst, hvis de kan ligge under kalechen uden yderligere skærm og i stedet kan du så måske stille dem under et halvtag eller under et stort træ eller lignende, som skal skygge lidt for solens stråler - lyset om dagen er også med til at gøre at de ikke sover så længe dagslure og det er jo et eller andet sted også vigtigt, så de netop hjælpes med en rytme, hvor de sover mest om natten og mindre om dagen.
Gennemsnitligt vil børn omkring 5-6 måneders alderen have brug for 3 lure dagligt og sove ca 14 ½ time i døgnet. Hvis drengene sover ca 11 timer om natten, vil det derfor være gennemsnitligt nødvendigt med 3 ½ times dagssøvn og det kan godt være fordelt sådan at de sover f.eks. 45-60 minutter om formiddagen sover godt 2 timer til middag og sover ½ times tid sidst på dagen. Hvis de kun sover 40 minutter om formiddagen vil 1 ½ times middagslur ofte være lidt for lidt ...
Du kan godt vælge nogle gange at putte dem indendøre - gerne åbne vinduet i soveværelset før, så værelset er fyldt med frisk luft, trække gardinerne for, så det er mørkt og så putte dem til lur. Andre dage vil det være rigtig godt at putte dem i barnevognen og du må gerne gøre det til en fast rutine at putte dem til f.eks. middagsluren i deres barnevogn. Det vil være rigtig rart for både dem og dig at blive vænnet til at sove i barnevognen uden for, det gør det lettere for jer at tage nogen steder, besøge andre, få handlet osv.
Når du triller dem en tur, så læg mærke til hvornår de falder i søvn. Det kan give dig lidt indtryk af, hvornår de er parate til at blive puttet og dermed give dig lidt overblik over, hvornår de skal puttes og hvad rutiner du skal arbejde på.
Det kan nogle gange være en idé i en periode at give dem et bad mellem formiddagslur og middagslur - badet stimulerer dem ekstra godt både motorisk og mentalt og 1-11½ time efter badet vil de ofte sove rigtig godt. Det kan være en måde at få indført en lidt længere middagslur for dem. Det kræver naturligt lidt ekstra, når der er to børn, der skal bades, så de må I forsøge i weekenden, hvor I begge er hjemme eller du kan måske få en bedstemor, veninde eller lignende til at komme og hjælpe dig et par dage.
Du spørger om tiden arbejder for jer - og svaret er "ja til dels". Deres søvn ændrer sig fysiologisk de næste måneder og de begynder at sove anderledes. I takt med at I får begyndt rigtigt med skemaden, og de får flere måltider dagen igennem, så vil dette også være med til at skabe rytme og mere overblik. Men det sker ikke af sig selv - det er vigtigt at du hjælper dem med en rytme og at du således forsøger at skabe fate spisetider osv. ligesom de rutiner du bruger, måden du putter dem på spiller ind. Og ligesom det også er vigtigt at de netop aktiveres, stimuleres osv. så de er parate til at sove, når de så puttes ... Det hele sker ikke af sig selv, de skal også hjælpes på vej :)
Hvis du i en periode gerne vil have indført nye rutiner og mere rytme, så kan det være en god idé at I holder jer hjemme og arbejder bevidst på dette og det kan her være en god idé ikke at skifte for meget imellem hvor de sover, hvornår og hvordan de sover - jo mere ensartethed og struktur I kan lave, jo bedre vil det være og jo mere hjælper det på sigt. Men når først de begynder at få mere rytme, så vil I godt kunne bryde reglerne lidt en gang imellem :)
Du skriver at de vågner kl 06, får flaske kl 7, 10.30 og 14 - kl 17 får de grød og kl 22 får de flaske og sover så til kl 06 ... Det lyder som om at de sover mange timer på en flaske vælling og også mere end man umiddelbart kan forvente i forhold til deres alder. Det er naturligvis dejligt, men det kan godt spille lidt ind på deres rytme om dagen, at de springer en flaske om natten over. Derudover lyder det som om at de ikke får flaske, når de skal sove og det vil være rigtig fint at I arbejder på at flasken indgår som del af deres putteritual. Dette bliver naturligt lettere i takt med at de begynder at få lidt skemad, fordi det vil være rigtig fint, hvis de får skemad, når de vågner og flasken inden de skal sove igen ...
Mit forslag til en dagsplan i 5 måneders alderen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30/06: Flaske og sover måske lidt videre
Formiddag 09: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30
Eftermiddag 15-16: Flaske
Powernapper
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl 19
Sen aften 22-23: Flaske og må gerne som nu sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med en flaske
Det er vigtigt at mængden af skemad holdes på ca ½-¾ dl grød eller mos, så de stadig har plads i maven til mælk. Det er på samme måde rigtig fint, hvis skemaden gives 1-1 ½ time før de får tilbudt mælk i flaske, netop for at give bedst mulig plads til begge dele.
Hvis det viser sig at jeres børn trives bedst med at sove kortere lure og trives med at sove fire lure dagligt i stedet for tre - de vågner, er glade, har lyst til at bruge sig selv motorisk og mentalt og efter et par timer, så er klar til at blive puttet igen, så er det helt okay. Det er vigtigt at I gør det, som I fornemmer virker og som dækker deres behov - de har jo ikke læst bogen og ved derfor ikke at mange børn trives med tre lure og hvis de har brug for fire mindre lure, så er det sådan :)
Man skal forsøge at hjælpe børn til en rytme, som fungerer for hele familien og den hverdag der naturligt er nødt til at være, men man kan ikke putte børn i kasser og er derfor nødt til at vise en vis fleksibilitet. Som jeg startede med at skrive, - en rigtig svær balance at finde og bestemt ikke lettere af at der er to børn, som måske har hver sin rytme og hvert sit behov ... :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske