Svar: Baby vågner tidligt - dagsplan?
14. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev og dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge de kommer :)
Jeres dagsplan ser rigtig fin ud og det er helt okay at lillepigen nogle dage har brug for en fjerde powernap og andre dage springer den over. Den fleksibilitet er nødt til at være der.
Det er en rigtig god idé at du arbejder på at én af lurene dagligt - gerne middagsluren bliver en længere lur og du må her gerne stå lidt på vagt og trille hende, give hende sutten, berolige hende og hvad der nu er nødvendigt, for at hun efter 20-40 minutter kan sove videre og få en længere lur. Det er således meget fint at hun powernapper formiddag, sover en lang middagslur og powernapper 1-2 gange mere om eftermiddagen og det er super, at du nu kan fornemme at hun sover bedre om aftenen og natten, hvis du ikke "presser" hende unødigt til en masse søvn om dagen - så en lang middagslur dagligt og derudover som hun nu viser behov for er rigtig fint.
Jeg vil anbefale at du giver hende grød om formiddagen. Det vil gøre at hun både får grød og mælk inden middagslur og derudover går der en passende mængde tid mellem grød og mosen, som hun så får til aften. På sigt vil grøden blive flyttet frem, så det bliver et morgenmåltid og i stedet kan hun så få f.eks. øllebrød eller grøntsagsmos til frokost.
Mit forslag til en dagsplan lige nu ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Vågner og dagen begynder, får evt. lidt vand (eller mælk) at drikke, når hun vågner.
Morgen 8: Flaske med mme
Puttes til morgenlur - som er dagens første lur
Formiddag 10: Tilbydes ½-¾ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur kl 11-11.30, får evt. lidt vand (eller mælk) at drikke, når hun vågner
Eftermiddag 15: Flaske med mme
Powernapper - dagens 3. lur
Aften 17.30: Tilbydes ½-¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23: Flaske med mme
Midt nat 03: Flaske med mme
Som du kan se har jeg forsøgt at lave denne plan, så mælk indgår som en del af hendes putteritual - dette fordi børn ofte vil sove længere med mælk i maven. Derudover har jeg skrevet "evt. vand, når hun vågner" - fordi jeg tænker at hun måske godt kan være lidt tørstig og på sigt vil hun naturligt få vand af kop sammen med skemad her - og hun må godt med den alder hun har, få lidt ekstra væske af en kop. Hun er en fysisk stor pige og hendes væskebehov derfor også naturligt stort - og dækkes ikke af mælk alene - hvis hun får 800 ml mme i døgnet, så lyder det som om at hun er dækket fint ind med mælk via flaske og derudover kan hun så godt nu begynde at få lidt små slurke vand af en kop. Hvis du skønner at hun er meget tørstig, kan du naturligt også vælge at give hende mælk her i stedet.
Nogle børn har rigtig svært ved at skifte søvnstadie og netop i 4 måneders alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier og hendes tendens til at vågne op kan derfor øges .. Det er her en god idé at holde fast i at hun en gang dagligt hjælpes videre i søvnen, så hun som sagt får én lidt længere lur - det er således rigtig fint det du gør. Og ja - på sigt bliver det bedre, tiden arbejder for jer. I det hele taget vil hendes rytme naturligt ændre sig i takt med at hun bliver ældre - hendes søvn ændrer sig, hun begynder at kunne være vågen i længere tid af gangen, hun vil bruge sig selv både fysisk og mentalt mere og mere og det vil også påvirke hendes søvn, hun vil få mere skemad, flere måltider osv. som alt sammen vil være med til at skabe mere rytme for hende fremover - så ja - tiden spiller også ind - men det kommer desværre ikke helt af sig selv :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og jeg er kun glad for at kunne hjælpe - tusind tak for dine søde ord om min brevkasse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske