Svar: Nusseklude
14. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit spørgsmål :)
Ja - det kan godt være farligt at lade spæd og småbørn sove med en stofble eller lignende ved hovedet. Der er aldrig nogen garanti for at barnet kan flytte kluden selv og kluden kan derfor godt forhindre barnets vejrtrækning. Af samme grund anbefales det heller ikke at man har små og større bamser og lignende i det lille barns seng.
Mange børn vil naturligt falde til ro med en putteklud, evt. koblet til en sut. Kluden kan dufte af mor eller far og den kan minde lidt om at ligge i forældrenes favn, hvorved det kan være lettere at flytte barnet fra favn og ned i lift, vugge eller seng og få barnet til at sove videre der. Men det er vigtigt at barnet har kluden ved sit ansigt og ikke hen over ansigtet og man bør tilse sit barn ekstra hyppigt, hvis barnet sover med en klud. Når barnet sover godt, kan man overveje om ikke kluden kan flyttes.
Jeg vil her også lige nævne at stofbleer over barnevognen ikke bør bruges som fast del af putningen af barnet. Alt hvad man hænger op over barnevognen vil forringe luftcirkulationen i barnevognen. Det kan blive både for varmt og for iltfattigt for barnet at sove i vognen.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske