Brev:
Lidt af hvert om mad, i forlængelse af din bog
14. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Lidt af hvert om mad, i forlængelse af din bog
Kære Helen...
Jeg er tilbage på siden og mange ting har ændret sig. Jeg er blevet mor til nr 2 nu, og der søger jeg lidt vejledning og da jeg brugte dig sidst, så vil jeg også gerne benytte mig af dig igen.
Min store på 3 år... Ja jeg havde en sundhedsplejerske som var af den gamle skole - børn skal lære at falde i søvn selv, om de så skal græde sig selv i søvn. Sidder nu med en dårlig smag i munden over at det var det vi gjorde. Men nu er jeg blevet det klogere. Jeg har læst dine bøger og syntes det er lige sådan man skal gøre, så tak for det.
Jeg har nu denne lille skønne pige på 6,5 mdr. Hun har haft en hård start, eller mor og hun har. Røg direkte på naenotalafdeling og i CPAP maskine i 2 døgn, fuldt over våget og sonde mad fra hun var 2 timer gammel. Og jeg sover ikke sammen med hende de første to døgn, heldigvis kunne jeg vende det til, at jeg fik to døgn med god søvn. Efter en vejning inden vi tog hjem efter 4 dage, havde hun tabt sig... Trods sonde i de to første døgn. Vi skulle komme igen mandag til kontrol vejning - vi blev godkendt hun havde taget på... 6 uger gammel, 17 december inlægges hun på sygehuset med RS - virus som udvikler sig til lungebetændelse, 10 dage er vi indlagt, med 4 timers orlov hjemme juleaften. Siden har hun ikke taget nok på, sidste vejning viste hun ikke havde tabt sig, men heller ikke indhentet noget af det tabte, trods masser af grød - Hun elsker det.... Nu har hun så igår fået konstateret lungebetændelse som hun er i behandling for. Den sidste 1,5 mdr har hun haft 10 dage hvor hun var rask, ellers snot og hoste hele tiden. Hun blev vejet den 1 maj til 6480 g.
Hvad kan jeg gøre for at tilføje hendes kost mere fedt?
Jeg har snot, hoste og nu lungebetændelse imod mig for at få hendes vægt tilbage på sporet.
Hvormeget bør hun rent faktisk veje nu? - 3225 g ved fødsel.
Omkring mad :
Rugbrødshapsere, du skriver de laves i ovnen, det er lidt meget for at lave et stk, kan jeg lave flere af gangen, og i så fald hvordan opbevares de?
Bærfrugtmos - hvor længe kan det holde sig i køleskabet og kan det fryses?
Frisk frugt i hånden, hvordan giver jeg det forsvarligt?
Ps : Jeg køre efter din plan i bogen for en 6 mdr baby, og hun indtager alt det jeg giver hende. Samt jeg ammer hende 4 gange i døgnen, da hun sover fra 19 til 05 i et streg er der ingen drømmetår eller natamning.
Hun har en periode fået flaske som suplement til amning men det er nu udskiftet med grød.
Mange hilsner
Tanja