Svar: Lidt af hvert om mad, i forlængelse af din bog
14. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Tanja
Velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen og at I har fået en lillesøster - stort tillykke med det :)
Det lyder rigtig hårdt med RS virus, indlæggelse og efterfølgende lungebetændelse - sikke en jul, sikke en periode ... det lyder dog som om at det går fremad nu.
Det vil være rigtig godt at du giver lillepigen mange små måltider dagen igennem. Det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner. Det er således bedre at hun f.eks. får ½ dl. 3 gange dagligt end 1 ½ dl en gang dagligt. Dette fordi det både sikrer plads i maven til mælken, som stadig skal være hendes hovedindtag, men også fordi det giver dig mulighed for at variere hendes indtag af forskellige fødevarer, så hun stille og roligt kan begynde at tage på igen.
Det vil være rigtig godt at du varierer imellem de forskellige typer af fedtstof du bruger i hendes mad, så hun får forskellige slags olier, plantemargarine, smør og smørbare produkter.
Det vil også være rigtig godt at give hende fisk i grøntssagsmosen og gerne forskellige typer af fisk. Fra fisk får hun vigtige fedtstoffer, som er rigtig gode for både hendes immunforsvar, hendes hjerne og hendes udvikling generelt.
Du kan på medlemsiderne gå ind i livets bog. Her kan du indtaste hendes længde og vægtmål fra fødslen og til nu - så kan du se hvor på kurven hun ligger. Det betyder ikke noget om hun er mindre eller større end gennemsnittet, det vigtigste er at hun følger sin kurve. Tommelfingerreglen er at hun gerne skulle have fordoblet sin fødselsvægt før hun er 6 måneder gammel og det lyde som om at hun knap har gjort det, men forklaringen ligger jo i at hun har været rigtig syg og så er det sådan:)
Hvis du vil lave ristede rugbrødsbjælker, så kan du med fordel lave flere af gangen og gemme dem - de kan holde sig som rugbrøddet normalt kan holde sig, hvilket vil sige måske 3-4 dage ... de kan opbevares i f.eks. en kagedåse.
Frugtmos og bærmos holde sig i køleskabet i 2-3 dage og kan også fint fryses ned. Frugtmos, bærmos og grøntsagsmos som har været frosset, bør optøs direkte i gryden. Herved bevares vitaminer, mineraler og smag bedst.
Frisk frugt i hånden skal altid gives under opsyn og det er vigtigt at du giver blød frugt - det kan f.eks. være en appelsinbåd eller lignende, som din datter kan sidde og sutte saften ud af. Du kan også prøve at give hende et stort jordbær eller et stykke melon, som du holder imens hun slikker, smager og sutter eller du kan komme et lille bitte stykke frugt eller bær i munden på hende, som hun kan smage på og med tungen bevæge lidt rundt i munden. Det skal være så lille at hun ikke kan få det galt i halsen, men så hun kan smage, øve sig og lære.
Hård frugt som f.eks. æble skal du passe på med, da det knækker meget let og der er risiko for at et stykke knækker af og sætter sig fast i halsen. Det er også vigtigt at du ikke giver hende rå gulerod. Når hun bliver 7 måneder kan hun have stor glæde af at få lidt kogt blomkål, broccoli eller gulerod i hånden at gumle på, men det skal netop være kogt, så hun ikke kan få større stykker galt i halsen.
Med hensyn til amning og at hun sover igennem som hun gør - så kan det godt være at dette ændrer sig nu, hvor hun begynder at spise mere skemad i løbet af dagen. I takt med at skemaden øges, kan hun godt få behov for at søge brystet mere f.eks. sen aften, netop fordi skemaden fylder mere og hendes behov for mælk/væske er stadig ligeså stort. Det vil således være helt naturligt hvis hun begynder at have behov for en ekstra amning sen aften, bare så du er forberedt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske