Svar: Vågner om natten og er træt men kan ikke sove igen
15. maj 2013
Alder:
15 mdr.
Kære NilleMor
Tak for dit brev - dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som nogle fine rutiner I har for putning og det er rigtig dejligt at drengene sover sammen - det vil de sandsynligvis være glade for i lang tid fremover og det vil på sigt også hjælpe jeres yngste, at sove sammen med storebror.
Lillebror er dog lige nu i en overgangsperiode - det er faktisk først nu, omkring de 16 måneder, at han begynder at få lidt fornemmelse for at I ikke er forvundet, når han ikke kan se jer. Han forstår altså ikke, hvor I er, når I går ud af rummet. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen, når han er på værelset. Det er først nu og de næste par måneder frem, at han begynder hjernemæssigt at kunne forholde sig til at han ikke er ladt alene, at han ikke er forladt, når han ikke kan se jer.
Og det er højst sandsynligt dette som lige nu gør, at I så tydeligt mærker at han søger jer - han vågner op, skal lige sikre sig at I er der, at I ikke er gået fra ham og at han ikke er alene. Og det hjælper ham derfor, når du sover i nærheden af ham, så han lige kan mærke dig og du lige kan berolige ham med lidt ord, kærtegn osv. fordi det bekræfter ham i at han ikke er alene.
Jeg tænker altså at tiden på den måde også arbejder for jer og at det bedste du kan gøre lige nu netop er at vise ham, at du er der. Især om aftenen, når han skal sove og også om natten, når han vågner. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg og rolig, når han vågner af en drøm eller vågner op, for at sikre sig at alt var som da han faldt i søvn. Og ofte vil børn i denne periode søge ekstra fysisk kontakt, de vil meget gerne lige have en hånd at holde i osv. fordi det netop styrker følelsen af at vi er der, at vi ikke giver slip på dem :)
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan træne lidt "uafhængighed" med ham, for at lære ham, at I stadig er der. Måske er han i dagpleje eller vuggestue og oplever derfor at være adskilt fra jer om dagen - det i sig selv giver naturligt ekstra behov for at sikre at I er der aften og nat og så er det begrænset, hvor meget mere I skal arbejde på at lære ham at være lidt på afstand af jer, men det kan være udmærket at I f.eks. kalder på ham, når I går ind i et andet rum, så han lærer at bevæge sig efter jer og finder ud af, hvordan rummene hænger sammen og at han kan bevæge sig eller kalde på jer og I så kommer.
På samme måde kan I lede efter hinanden i familien "hvor er far henne?", "skal vi finde far?" osv. så han hjælpes til at finde ud af at I kan lede efter hinanden og ikke er forvundet, men kan være i et andet rum.
I kan også lege gemmeleg med ham, hvor I skiftes til at gemme jer, storebror vil måske være med til denne leg. I skal finde hinanden og også gemme jer sammen med ham, øve at sige lyde og lytte og bevæge sig efter lyden, så han også får fornemmelsen for at lytte og at man netop ved at lytte kan høre at man ikke er alene. På den måde kan I hjælpe ham med at få lidt forståelse for at han ikke er ladt alene, selvom I er ude af syne :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske