Brev:
Vuggestue og søvn.
15. maj 2013
Alder:
17 mdr.
Vuggestue og søvn.
Kære Helen.
Nu nærmer vores datter sig 17 måneder. Vi har nu boet i udlandet i 5 måneder og er alle ved at falde til. Har tidligere skrevet til dig omkring vores datters start i vuggestue og dens udfordringer.
Indkøringen i vuggestuen går fremad, dog er det stadig meget svært ved aflevering, hvor hun er meget ked af det og har svært ved at give slip på mig. Pædagogerne siger dog at hun hurtig bliver ok og leger. De fortæller ligeledes at hun er begyndt at forstå hvad de siger og er også begyndt at sige sine første engelske ord.
Hun bliver meget ked af det når jeg henter hende - er dette normalt? Det går først over når vi er helt hjemme.
I vuggestuen sover de indenfor på madrasser ved siden af hinanden. Ofte sover hun kun mellem 25-45min og de kan ikke få hende til at sove videre. Hjemme sover hun i sin barnevogn, som hun elsker, i ca to timer. Hun er ofte meget træt og har meget lidt overskud når hun hentes. Jeg er endnu ikke startet med at arbejde, så har mulighed for at give hende korte dage. Hun er typisk i vuggestue fra 9.15/9.30-14.30/15.
Få gange har jeg puttet hende når jeg har hentet hende, men ved ikke om dette er en god ide. Ofte kan hun sove flere timer og det påvirker hende puttetidspunkt.
Tænker at det måske stadig er en overgangsperiode for hende, men synes det er svært at gøre det rigtige i forhold til at have en fast rytme for hverdagen.
Som det er lige nu, så har hun ikke meget overskud og virker træt.
Hun har aldrig sovet godt om natten og gør det stadig ikke (Har tidligere skrevet til dig omkring dette). Vågner stadig mellem 5-8 gange i løbet af natten og er ked af det. Nogen gange kan hun ikke finde sutten, nogle gange vil hun have vand, andre gange sin bamse og nogle gange er hun bare rigtig ked af det.
Hun sover på sit eget værelse i sin egen seng.
Alt i alt synes jeg hun sover for lidt.
Vi prøver at holde en rytme der ser sådan ud:
6.30/7.00 Godmorgen
7.30 Morgenmad
8.45 Bolle + frugt
9.00 Afsted til vuggestue
12-14 Middagslur
14.30 Hentes fra vuggestue
15 Eftermiddagsmad
16.30 Grøntsager
17.45 Aftensmad
18.30 Bad
19.30 Godnat
20.00 Sover
Problemet er bare at hun sover for lidt i vuggestuen og har disse mange opvågninger om natten, så er bange for hun er i totalt søvnunderskud.
Håber det hele giver lidt mening - vil bare så gerne gøre hvad der er bedst for hende og snart starter jeg på arbejde og hendes dage i vuggestuen bliver længere.
Glæder mig til at høre fra dig.
Mor til en dejlig datter