Svar: Vuggestue og søvn.
15. maj 2013
Alder:
17 mdr.
Kære mor til dejlig datter
Tak for dit brev :)
Dagsplanen, som du forsøger at indføre ser rigtig fin ud - og det er helt rigtigt, at lige nu sover din datter for kort en middagslur, hvilket naturligt påvirker hendes overskud. Du fortæller at hun hjemme sover ca 2 timer i sin barnevogn og hun kan altså godt sove en længere lur midt på dagen og viser også behov for dette - men i vuggestuen er det svært, sandsynligvis fordi rutinerne er anderledes og stadig fremmede for hende.
Tiden vil naturligt arbejde for jer, for i takt med at hun vænner sig til vuggestuen og deres rutiner og rytme, så vil hun også blive bedre til at sove der. Men lige nu er det hele stadig meget nyt for hende og hun har svært ved at sove der. Det ville naturligvis være rigtig godt, hvis hun kunne have sin barnevogn med i institutionen og de så kunne putte hende i den, da hun sover godt der. Men det er ikke sikkert de er indstillet på dette - der sker dog ikke noget ved at spørge ... Barnevognen behøver jo ikke nødvendigvis at stå ude, men kan stå inde, da børnene hvor I bor, naturligt sover indendøre ...
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne få indført en putteklud, puttebamse eller lignende. Hun har alderen til at kunne tage en sådan til sig og idéen er at den vil være bindeleddet mellem hjem og institution. Hun vil have den som genkendelighed og tryghed, vil sove med den uanset hvor hun er og hun vil selv kunne styre behovet for den, nulre næse, kramme den osv. som hun nu har behov for - hun kan ikke på samme måde bruge jer forældre og de andre voksne, men puttebamsen styrer hun selv. Og den vil naturligt fungerer som en substitut for jer og dermed give hende lidt af den ro og tryghed hun har brug for, for at kunne sove middagslur i institutionen.
Med hensyn til at jeres datter græder, når hun afleveres og også græder, når hun senere hentes, så er dette normalt. Det er rigtig svært for de fleste børn at skulle skifte situation. Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - vuggestuen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver afleveret og også når man bliver hentet - og hos jer, er det måske ekstra svært, fordi forskelligheden mellem hjem og institution er meget stor fordi I bor i udlandet og også fordi hun lige nu sover dårligt og derfor naturligt ikke rigtig kan overskue de skift der er.
Det er vigtigt at du prøver at tage det roligt. Det er godt, hvis du kan rumme hendes følelser, gråd og frustration. At kunne rumme betyder, at du kan holde ud at hun har det som hun har det, at du ikke forsøger at ændre det og især - at du ikke tager det personligt. For det er ikke fordi at du gør noget forkert, det er ikke på grund af dig, det er fordi hun har svært ved skift.
Jo mere rolig du er, jo mere rolig bliver hun også. Det kan være en god idé at du ikke bruger for lang tid på at aflevere hende i vuggestuen. Du må ikke trække tiden unødigt, fordi du herved kan signalere, at det her er svært - i stedet skal du prøve at signalere, at alt er helt okay, at du er fuldstændig tryg ved at aflevere og at hun derfor kan tage det helt roligt. Det vil være en rigtig god idé, hvis I har et fast afleveringsritual, hvor du f.eks. afleverer hende i favnen på en pædagog, der så vinker farvel sammen med hende og hjælper hende videre. Når du aflevere hende i favnen på den anden, så signalerer du "nu går jeg og jeg har tillid til at pædagogen passer på dig" :)
Og når du så henter hende, så er det vigtigt at du giver dig tid til at være lidt i institutionen, så hun får mulighed for at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Du kan gå lidt rundt med hende, kikke på de ting de har lavet, lade hende hjælpe med at pakke tasken I skal have med hjem osv. så I lige bruger lidt tid på at sige farvel, før I så er klar til at gå hjem.
Og hjemme skal du så også hjælpe hende med at lande. Prøv at signalere at det er dejligt at være hjemme, brug lidt tid på at sidde sammen med hende, kramme og kysse, læse lidt historie, bygge et puslespil og gerne også få lidt at spise, hvor I sidder og spiser sammen - så der igen er mulighed for at hun lige finder ud af, at nu er hun der og spejler sig i din ro.
Det kan godt være nødvendigt at hun i en periode får lov til at sove lidt om eftermiddagen, men det vil være rigtig godt, hvis hun kommer op efter før kl 16, så hendes dagssøvn ikke ødelægger nattesøvnen - men allerbedst er det, hvis hun kan sove mellem kl 12-14 og I kan få denne rytme kørt ind :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske