Brev:
Temperament - hvordan kan jeg hjælpe?
23. maj 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Temperament - hvordan kan jeg hjælpe?
Kære Helen.
Sebastian på 2½ har et meget voldsomt temperament somme tider. Han bliver så sur, vred og frustreret, at han skriger og græder til han ikke ved, hvad der er op og ned, og jeg kan slet ikke nå ind til ham. Han skriger "mor, gå væk!!", og hvis jeg så går (for at give ham lidt ro), skriger han "nej nej, mor kom", og sådan bliver det ved..
Han kan komme løbende mod mig med et kampskrig for enten at slå mig eller bide (han bider ellers aldrig). Jeg stopper hans hånd i luften, og fortæller ham, at jeg ikke vil have, han slår mig, eller jeg stopper ham inden han når at sætte tænderne i mig og fortæller ham, at jeg ikke vil have, han bider mig.
Generelt forsøger jeg at sætte ord på hans følelser, såsom "hvor bliver du vred nu" eller lignende, men jeg ved ikke, om han opfatter det, fordi han jo virker som om, han er helt udenfor rækkevidde.. Hans søster skal ikke stå meget i vejen, så kommer han også efter hende - slår, niver eller river i hår.
Mit (eller mine) spørgsmål er, hvordan jeg hjælper ham ud af sin vrede? Han skal jo på en eller anden måde lære at tøjle sit temperament, men er han for lille? Altså er hans hjerne ikke udviklet nok endnu? Og hvornår er den så det?
Hvad gør jeg i de situationer, hvis han vil have jeg skal gå og så ikke alligevel?
Tak for svar :)!