Svar: 5 måneder og grød/mosopstart
23. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Kære lidt usikre madmor
Det er rigtig dejligt at jeres datter er kommet igang med skemaden og det er fint at du nu prøver at variere hende indtag lidt mere.
Det lyder umiddelbart som om at hun ikke rigtig har kunne kapere majsgrød med svesker og jeg synes du skal prøve at give hende noget andet. Det kan være boghvede grød eller det kan være f.eks. quinoagrød med topping af papaja- og æblepure - det smager rigtig godt.
Det er helt okay at hun stadig skal have tid til at vænne sig til ny smag og konsistens og at hun derfor kun spiser 5 skefulde til ½ dl skemad af gangen. Det er rigtig fint, hvis hun kan spise ½ dl skemad to gange dagligt f.eks. frokost og aften.
I må også gerne variere hendes mos om aftenen, så hun ikke kun får kartoffelmos, men får mos af forskellige grøntsager - det kan være mos af gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter eller lignende.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: ammes og sover lidt videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes ½ dl. grød evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3 lur, som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: evt. amning
Min umiddelbare tanke er at jeres datter har fået kvalme af konsistensen og at det vil være rigtig fint at forsøge med andre grødtyper og også gerne andre typer af mos nu - stadig vand af kop og forsat også masser af amninger, skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem den første skemad og til barnet er 18 måneder gammel :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske