Svar: Sover ikke om dagen og virker ikke træt
23. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :)
Når man kun er 2 måneder gammel, så er det vigtigt at sove mere end 20 minutter af gangen - og lige nu sover din dreng kun 1 time samlet i løbet af dagen og det er alt for lidt. Du skriver at det har ændret sig, at han tidligere har sovet gode lure, men pludselig sover han ikke ... Du fortæller også at han pludselig kan skrige meget højt, det kommer ud af det blå.
Jeg synes det er en god idé at du får jeres læge eller sundhedsplejerske til at tjekke ham, det kunne være at han har ondt og derfor ikke sover ... Det kunne også godt være at han har brug for mere mælk. Børn der er meget vågne og som ikke sover, børn der ligger med store øjne og kikker os dybt ind i hjertekuglen er nogle gange sultne børn og derfor kan det være en rigtig god idé at du lige nu har fokus på at få givet ham ekstra mælk.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lægge dig og amme ham om dagen. Du må gerne amme ham i din seng og du må gerne amme ham i søvn! Og hvis du oplever at han måske ikke rigtig spiser så meget hos dig om dagen, eller du mistænker at din mælkemængde ikke er så stor, så vil det være rigtig godt at du supplerer ham med en flaske. Du har tidligere fortalt at du ammer med brik og det kan nogle gange godt gøre at barnet ikke får mælk nok ... Derfor kunne det være relevant med en flaske og man kan sige, at som situationen er, så vil jeg faktisk foreslå at du prøver at give ham en flaske for at se om han så pludselig sover. Hvis han sluger 100 ml og falder i søvn, så er det et reelt behov for mere mælk ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske