Svar: Elendig nattesøvn - i 9 måneder
24. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at du efter at have fulgt med i flere år, nu har fået lyst til at skrive til mig selv :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu. Han er rigtig godt igang med separationsfasen, kryber, gør tegn til at kravle og øver sig i at adskille sig lidt mere fra jer, øver sin selvstændighed. For at kunne gøre dette, er han nødt til at føle sig godt knyttet til - man kan ikke adskille sig, separaere sig, hvis ikke man er tilknyttet og derfor vil han lige nu godt kunne virke ekstra tryghedssøgende. Det ses, når I er nogle steder eller hvis andre besøger jer, så vil han helst være på arm og studere det hele lidt på afstand og far jer, sin trygge base. Hvis I går ind i køkkenet og lader ham være alene i stuen, så bliver han ked af det, han kan ikke lide at I går. Og det samme vil gøre sig gældende om aftenen. Det er lige nu rigtig svært for ham at overgive sig til søvnen, han har rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt og nærhed og brug for at se jer, mærke jer, for at vide, at I ikke er forsvundet.
Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Når I går fra ham, så føler han sig alene og forladt. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han er i soveværelset, ligesom han heller ikke kan forholde sig til tid, han ved ikke om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer.
Samtidig med dette, så gør den motoriske udvikling også at han virker rastløs i kroppen. Det er rigtig svært at finde ro, det er svært at slappe af og han får sig langt i stillinger, som han ikke kan finde ro i. Han har derfor brug for jeres hjælp til at finde fysisk ro, når han skal sove, ligesom han i løbet af natten kan have brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Han sparker dynen af, får sig skubbet op i sengens hjørne eller helt ud til siden og han kan ikke selv finde ud af at lægge sig i en rar stilling og komme videre i søvnen - han har brug for stillingsskift og jeres hjælp det dette.
Derudover så gør hans øgede bevidsthed og opmærksomhed på verden også at han drømmer ekstra meget. Han kan græde, småklynke i søvne, virrer med hovedet og nogle gange også grine imens han sover. Det er helt naturligt og hører også alderen til ... Og netop på grund af alt dette, så kan han godt søge brystet ekstra om natten. Når han drømmer, når han har fysisk uro i kroppen osv. så hjælper det ham at få brystet, det giver ham den ro og nærhed han har behov for, for netop at kunne komme videre i søvnen og det lyder som om at det præcis er det der sker, når jeres dreng vågner, sutter ganske lidt og derefter sover videre.
Du skal naturligvis sikre dig at han får mad nok hele dagen igennem og det kan være en overvejelse værd at give ham en godnatgrød som en del af hans putteritual. Det kan på samme måde være en rigtig god idé at give ham et godnatbad og badet må meget gerne ligge 1-1½ time før han puttes til natten. Det kan hjælpe til større fysisk ro.
Han vil sandsynligvis have brug for 3 amninger i døgnet og i 10 måneders alderen kan I så forsøge at skære ned til to amninger.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk (mosen kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas eller frost), vand af kop.
Tilbydes banan og lidt vand eller mælk af en kop.
Ammes og puttes til middagslur kl ca 14 som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lile portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften kl 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Det kan være pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller) og kartofler moset med sovs, laks fra ovnen, rødspættefileter eller lignende - børnvenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, bliver evt. smurt med lidt creme eller lignende.
Tilbydes godnatgrød 19.30
Ammes og puttes til natten.
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster. Og om en månedstid kan du så overveje om det er denne amning eller amningen tidlig morgen, der skal væk først.
Nå du ammer ham om aftenen, så vil det være en god idé at du ikke længere ammer ham i stuen, men at du ammer ham, der hvor du ønsker han skal sove. Det at skulle sove vil altid være forbundet med adskillelse fra forældrene, så når man vælger at lave halvdelen af ritualet i stuen, så er der en risiko for, at jeres dreng oplever det at skulle flytte over i sin egen seng, som noget der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Og så skal han ikke længere ammes i søvn, men skal ammes og slippe brystet før han sover. Du kan vælge at lade ham falde i søvn ved siden af dig i din seng, hvor han sover lige nu - så han ammes, slipper, smiler til dig, triller om på siden og sover videre. Eller du kan vælge at amme ham og derefter putte ham over i egen seng, hvor du så er hos ham, beroliger og betrygger, kærtegner, synger, holder i hånd eller hvad der nu er behov for, for at han kan sove videre der. Du kan også vælge i en overgang, at amme ham i din seng, han slipper, falder i søvn og så lade ham ligge der og sen aften så ammer du ham igen og derefter putter du ham så over i egen seng, hvor han så sover uden mælk til tidlig morgen ...
I skal være sikre på at jeres dreng ikke søger brystet fordi han har brug for mælken - hvis I er helt sikre på dette, så vil det være fint at far tager over om natten. Far kan give samme nærhed, fysiske kontakt osv. som mor - og umiddelbart vil jeg, netop fordi han har den alder han har, være mest tilhænger af at far putter med ham i dobbeltsengen, så han netop får nærheden og trygheden og han ikke både skal undvære mor, lære at sove uden brystet og også skal lære at sove i egen seng på eget værelse på en gang ... Det lyder lidt hårdt for så lille en dreng, der jo tydeligt viser behov for bryst og mors nærhed ...
Alternativet kunne være at I tog den ene side af tremmesengen og koblede hans seng til jeres seng, så han lærte at sove i sin egen seng, men stadig med jer ved siden af og når han så kunne det, så kunne I sætte siden på og lære ham at sove med den og på den måde lære at sove i sin seng.
Når det er sagt, så kan det jo også godt være at det vil gå rigtig fint med at putte ham fra starten i egen seng og evt. på eget værelse - der sker jo ikke noget ved at prøve, nogle gange bliver man overrasket. Det der er vigtigt er at I lytter til ham og ikke holder fast i at nu er det sådan, hvis I tydeligt kan mærke at det er alt for meget for ham og han bliver alt for ked af det og ulykkelig. Så er det bedre at gøre noget andet og det er okay, at man så erkender, at det var for hurtigt, det var han ikke lige parat til.
Jeg håber dette hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske