Brev:
Korte lure - dårlige vaner
24. maj 2013
Alder:
3 mdr.
Korte lure - dårlige vaner
Hej Helen
Mig igen :) Vores udfordringer med at få vores datter til at sove bliver værre og værre. Tidligere problemer vil jeg nu betegne som luksusproblemer. Hun har før sovet godt om natten og kunne tage en formiddagslur på 1-3 timer.
Men de sidste par uger sover hun kun 30-40 minutter. Både dag og nat.
Hun er sund og rask. Hun udvikler sig som hun skal. Jeg ammer hende og hun vokser også som hun skal. Det er altså ikke sult der vækker hende. Hun påvirkes dog af at hun ikke får sovet ordentligt. Hun bliver hurtigt træt.
Dagen ser nogenlunde sådan ud:
4.30-6: vågner - ammes (forsøger at få hende til at sove videre). Det virker sjældent.
7-7.30: En morgenlur i slyngevuggen, mens søster gøres klar. Hun tilbydes bryst men vil sjældent have. Hun falder i søvn med det samme når jeg lægger hende.
7.30-8.30. Vi leger med søster. Hun bliver hurtigt træt. Jeg ammer hende.
8.30/9: Sover i barnevogn, når storesøster er afleveret. Det er svært at sove før efter søster er afleveret :)
9.40: Vågner i barnevognen mens vi går og vil ikke sove videre selvom hun virker træt. Det er lykkes en enkelt gang med sutten.
Vi kommer hjem. Hun ammes. Vi leger, tumler og hun får et bad og hun bliver dejlig træt. Hun ammes inden hun puttes.
11.30- 12/14. Hun falder hurtigt i søvn både i slyngevuggen og barnevogn. Men vågner efter 30-40 min. Hun græder ikke, men vil ikke sove. Hun brokker/græder, hvis hun ikke kommer op.
Den sidste uge har hun sovet denne lur i slyngevuggen. Jeg tager hende op fra vuggen når hun vågner efter de 40 minutter og ligger hende i vores seng og ammer hende. Prøver først med hendes sut eller nusseklud. Men det er kun mit bryst der virker. Når jeg ammer hende lidt, så lykkes det ofte for mig at få hende til at sove videre. Hvert 30-40. minut vågner hun, men igen kan hun sove videre hvis jeg ammer hende (hun bruger mig mest som sut).
14.00-15:30: Vi leger og tumler. På dette tidspunkt af dagen bliver hun hurtigt træt og irritabel. Hun ammes inden vi triller en tur med barnevognen.
16.00-16.30: Hun ligger ofte og brokker sig længe i barnevognen inden hun falder i søvn. Hun sover den halve time.
16.30-19: Hun ammes når hun vågner og leger med far og søster. Hun bliver hurtigt træt og sur. Kl 18.30 kan vi ikke trække den mere og jeg går i soveværelset, hvor jeg ammer og putter hende i slyngevuggen.
19-22.30: Her sover hun ofte uden opvågning til kl 22.30. Det er det længere hun sover i træk.
Hun kommer over i vores seng hvor jeg ammer hende. Derefter vågner hun igen hvert 40. minut. Jeg kan kun få hende til at sove videre med brystet.
De sidste 2 nætter har jeg lagt mig ud på sofaen og far har prøvet med sut og nusseklud. Det det lykkes at trække den 2 timer mellem amningerne, men det er en sej kamp.
Hvad pokker stiller vi op? Hvordan får vi hende til at sove godt/lidt længere?
Giver jeg hende en dum vane når jeg får hende til at sove med brystet under den lur om dagen? Eller er det ok for at sikre at hun får en lidt længere lur om dagen.
Hvis vi skal skifte vanen med brystet ud med noget andet fx nussekluden, så vil der være en periode uden særlig meget søvn. Skal hun så bare op når jeg har prøvet længe nok med nussekluden? Hvad gør vi når hun bare ikke vil sove om natten? Står vi op? Hvordan tackler vi det?
Vi har også forsøgt svøb. Men det gør ingen forskel.
Hilsen trætte mor