Brev:
Søvnvaner 17 mdr
24. maj 2013
Alder:
17 mdr.
Søvnvaner 17 mdr
Kære Helen
Min yngste datter er nu blevet 17 mdr. Da hun var omkring 11 mdr fik jeg vænnet hende af med at blive ammet om natten og dagen. Indtil da havde jeg bare ammet løs og det havde også været hendes søvnassociation. Det blev alt for meget og jeg holdt så op og det gik sådan set fint.
Problemet er, at hun fik en ny dårlig vane, nemlig at hun skal op i min favn for at hjælpes videre i søvnen. I lange perioder har det ikke været noget særlig problem og derfor har vi heller ikke gjort noget ved det indtil videre. I nat vågnede hun f.eks. bare en gang og så kunne jeg hurtigt lægge hende ned igen og så var det det. Men, altså der er også nætter, hvor jeg skal op og sidde mange gange og hvor det er svært at få hende fra mig igen og jeg føler jeg bliver nød til at lære hende noget andet.
Jeg har ikke været god til at give hende gode søvnassociationer. Jeg er så inkonsekvent med sådan noget. Min mand er meget bedre til det og meget mere vedholdende. Men, hun er meget morglad. Hendes seng står ved siden af vores, hvor det ene sengegærde er taget af. Overvejer om vi skal fortsætte med at have tremmesengen der og så lade være med at tage hende op når hun græder/piver/er ved at vågne. Lade hende ligge at rode lidt rundt selv, synge for hende, og så kan det være hun vågner op, men så bare lægge hende til at sove i sengen. Hun er van til at falde i søvn i mine arme og det skal vi også have lavet om på. Så vi skal have et fast putteritual om aftenen og så skal hun lære at ligge i sin seng og sove videre uden at hun behøver at komme op i min favn. Har du mon nogle råd til os. Vi har aftalt at vi skal arbejde på det i næste uge.
Med venlig hilsen
Benedikte