Svar: Søvnvaner 17 mdr
24. maj 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Benedikte
Tak for dit brev :)
Det er tydeligt at I prioriterer nærhed og tæt kontakt højt, når jeres datter skal sove og det er naturligvis rigtig dejligt. Jeg kan dog godt forstå, at du nu gerne vil have lavet lidt nye rutiner, så jeres lille pige ikke længere behøver være i favn for at sove:)
Jeg tænker at I skal tage det lidt i etaper. I første omgang skal hun lære at falde i søvn uden at være i favn, derefter skal hun lære at sove lidt på afstand af jer - falde i søvn i egen seng og senere på eget værelse.
Jeg tænker at lige nu, hvor hun er i din favn, så vil det være rigtig godt at du stadig sætter dig med hende og det vil være godt at læse en godnathistorie, ligesom du også kan synge lidt for hende. I kan sidde i din seng.
Herefter vil det være rigtig godt at hun lærer at ligge ved siden af dig. Det er rigtig fint at hendes seng er koblet til din seng, så kan hun ligge i sin seng, men med dig ved siden af. Og her skal du så læse historie som du plejer, synge for hende, holde hende i hånden osv. så hun stadig kan mærke at du er der.
Stille og roligt begynder du så at sidde op ved siden af hende. Du læser stadig, synger stadig, holder i hånd osv. Ritualet er som det plejer at være, men du sidder nu op og hun ligger ved siden af.
Og når hun kan dette, så er det tid til at sætte sengen på hendes værelse, - igen bibeholde ritualet, som hun kender, er tryg ved og forbinder med at sove. Du putter hende i seng, sidder der, læser bog, viser hende billeder, synger en sang osv. og hun kan så lægge sig til at sove.
Det vil være en rigtig god idé at hun nu får en puttebamse, en klud, slaskedukke eller lignende som hun også får som fast del af sit putteritual. Den skal indgå fra nu og de næste måneder frem og skal følge hende uanset om hun puttes hjemme eller andre steder, om hun puttes til middagslur eller puttes om natten. Fordelen ved en bamse er at hun selv styrer behovet for denne - hun bestemmer selv, hvornår hun vil kramme og nusse med den og hun kan bruge den, når hun har behov, hvilket hun naturligvis ikke kan med dig. Så stille og roligt skal den fungere som substitut for dig, så hun kan trøste sig og finde roen med den, når du ikke er der - f.eks. når og hvis hun skal sove og er lidt ked af det.
Så længe jeres datter er vant til at falde i søvn i dine arme, så vil hun naturligt søge din favn igen og igen, når hun vågner om natten. Jeg plejer at sammenligne det med at du falder i søvn ved siden af din mand, du går i seng og i løbet af natten vågner du og mærker at han er væk. Hvad ville der ske? Først ville du ligge og lytte efter ham, og hvis du ikke kunne høre ham, så ville du måske kalde på ham, hvis han ikke reagerede så ville du ikke kunne sove videre, men ville rejse dig, begynde at lede efter ham, gå ud af rummet - for han skal være der, han var der, da du faldt i søvn og du ville ikke kunne sove uden at han var der. Hvis du så fandt ham og han lagde sig med dig og putte med dig, så ville du trygt sove videre, så var alt som et skulle være.
Og egentlig er det lidt det samme der sker for jeres datter, når du lader hende falde i søvn i din favn og derefter flytter hende i seng. Når hun vågner, så mærker hun at du er væk og så kan hun ikke sove videre, før hun atter er i dine arme og hun bliver naturligt ked af det fordi tingene ikke er, som da hun faldt i søvn.
Derfor foreslår jeg at I som sagt starter med at lære hende at falde i søvn uden at hun er i favn, men med et nyt ritual, som I stille og roligt kan få indført - og hvor du også kan være med, uden at synes det er synd for hende :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske