Svar: Max proteinindtag
24. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Birgitte
Ja små børn kan godt få for meget protein - blandt andet derfor anbefales det at børn ikke får de meget proteinholdige mælkeprodukter som ymer, ylette, kvark, skyr og lignende før de er fyldt et år.
Det anbefales at børn får mad med udgangspunkt i fødevarestyrelsens 8 kostråd. Det betyder i forhold til kød, at børn bør få kød, indmad eller fisk i deres daglige frokostmåltid og/eller aftenmåltid. Det anbefales at man vælger de magre kødtyper og fra 6 måneders alderen gives kød eller fisk i frokostmåltidet, for at dækket barnets behov for bla. jern. Børn der ikke får mme skal derudover have jerntilskud.
Man bør variere mellem forskellige typer af kød: Oksekød, svinekød, kalvekød, lam, fjerkræ og indmad. Variation er vigtigt og man bør serverer kød (eller fisk) uanset om der er tale om kold mad eller varm mad. Det er vigtigt at man så vidt muligt giver barnet fødevarer fra alle fødevaregrupper.
Fødevarestyrelsen har lavet anbefalinger til daginstitutioner, som kan være rigtig gode at gå ud fra. Til et barn der går i vuggestue, er anbefalingerne fra Fødevarestyrelsen at hvis barnet spiser kold mad, så vil indtaget af kød ofte være på ca. 10 gram tilberedt kødpålæg pr ¼ skive rugbrød. Derudover kan barnet f.eks. få lidt hårdkogt æg, der også giver barnet lidt ekstra proteiner og barnet skal også have brød, kogte grøntsager mv. Hvis barnet får varm mad, så vil det være passende med ca 50 gram tilberedt kød - f.eks. frikadelle, kødsovs eller lignende. Spiser barnet frikadelle får det normalt mere kød, end hvis det spiser kødsovs, lasagne eller lignende. Vejledningen i gram er naturligvis individuel og det vigtigste er at barnet bliver mæt.
Sundhedsstyrelsen har i deres "Anbefaling for spædbarnets ernæring" også lavet nogle anbefalinger omkring børns indtag af protein. Deres anbefaling lyder:
6-11 måneder:
Protein 4-9 gram (gram per 100 MJ)
Fedt 8-12 gram (gram per 100 MJ)
12-23 måneder:
Protein 6-9 gram (gram per 100 MJ)
Fedt 8-9 gram (gram per 100 MJ)
I de nordiske næringsanbefalinger er proteinindtaget anbefalet som:
6-11 måneder 1,1 gram/kg
12-23 måneder 1 gram/kg
Protein er vigtigt for børns udvikling og hvis et barn får for lidt protein kan væksten hæmmes. Modsat - får barnet for meget protein, så kan det også skade barnet, det kan f.eks. påvirke barnets nyre.
Håber du an bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske