Brev:
Mad, søvn og andet
24. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Mad, søvn og andet
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg efterhånden er lidt i vildrede. Jeg har læst nogen af de andre spørgsmål og svar i din brevkasse, men synes overhovedet ikke det stemmer overens med det min sundhedsplejerske fortæller til mig. :(
Jeg har derfor nogle spørgsmål om især mad.
Jeg har en dreng på snart 9 måneder. Han vejer knap 11 kg og er 78 cm, så han er en stor dreng og dette har han altid været.
Jeg ammede ham Ca. de første 2 måneder, men efter han blev en måned havde jeg på fornemmelsen han ikke fik mælk nok, da han var umulig og få til at sove om dagen og ikke sov mere en maks. 30 min af gangen og græd hele eftermiddagen til han til sidst græd sig omkuld i armene på en af os. Men da han så faldt i søvn der og blev lagt i sin egen seng sov han til gengæld super fint om natten. Han har siden han var helt lille kun spist ca. 2-3 fra kl. 20 aften til næste morgen. Da han var omkring de 2 måneder var hans vækstkurve begyndt at falde og jeg valgte derfor at give ham mme og droppe amningen, hvilket jeg ikke har fortrudt og er super glad for.
Men mine spørgsmål omkring maden er at han nu 9 måneder gammel stort set kun spiser grød. Det grød man køber og selv blander med vand. Da vi startede på skemaden gik det rigtig godt. Vi startede med grød om morgenen hvilket hurtigt begyndte og køre godt og ca 3 uger efter begyndte jeg med grøntsags mos til aften hvilket han elskede lige indtil han blev vaccineret da han blev 5 måneder. Siden har han simpelthen ikke ville spise det. Jeg har prøvet med forskellige grøntsager, og da det ikke hjalp prøvede jeg at mose det med en gaffel så han fik lidt at tygge på, men det ville han under ingen omstændigheder have.
Han har så her den sidste måned til halvanden fået grøntsager i stykker han selv kan tygge hvilket han meget gerne vil. Men hans spiser bare ikke særlig meget af det, så bliver nød til at supplere ham med grød bagefter. Er det fint nok?
Jeg prøver at give ham så meget af vores aftensmad som muligt og ellers får han kartofler, nogen grøntsager der bliver dyppet i sovs, hvilket han godt kan lide. Han spiser ikke særlig meget kød, da han ikke rigtig kan tygge f.eks. små stykker kødbolle. Han gider ihvertfald ikke spise det. Prøvede her til aften af blende noget af vores kød i saucen og så med kartofler og grøntsager til og det ville han gerne spise lidt af, så måske det er vejen frem at gøre det på denne måde?
Med hensyn til maden, så elsker han at få f.eks. agurke stave han selv kan sidde og spise eller noget bolle skåret i strimler han selv kan gnave af. Alt han selv kan spise vil han gerne have og vil rigtig gerne smage på alt mulig mad han bliver tilbudt hvilket jo er rigtig positivt, men synes bare ikke han spiser særlig meget af det, men ved ikke om det er fint nok så længe han bare spiser noget og så får grød bagefter?
Mit næste spørgsmål og nok det vigtigste spørgsmål omkring maden er at han spiser 2 portioner grød af gangen altså 60 gr. pulver blandet med 2 dl. vand. Dette spiser han 3 gange om dagen og spiser lige nu 2 flasker af ca. 235 ml. i døgnet. Dem spiser han om eftermiddagen og om aftenen inden han bliver puttet. Han spiser ikke noget mælk om natten eller tidlig morgen og har ikke gjort det meget meget længe. Men når nu han spiser så meget grød om f.eks. morgenen, så spiser han slet ikke noget før til middag og det synes jeg er meget lang tid. Min sundhedsplejerske har sagt at så længe han spiser de 3 hovedmåltider er det ikke nødvendigt at han spiser mellem måltider, men det synes jeg virker helt mærkeligt. Så her er mit spørgsmål om han spiser for meget grød af gangen? Hvis hvor meget skal jeg evt. give ham i stedet?
Han vil ikke spise havregrød og øllebrød, kun de der købe nogen. Men tror jeg vil prøve at blande det med havregrød om morgenen for at se om jeg ikke kan vænne ham til at spise dette istedet og så måske tage mere og mere havregrød og mindre af det andet grød. Han spiser alle de forskellige slags grød semper laver, men kun dem fra 6 og 8 måneder. Der er 4 forskellige slags og han elsker dem alle.
For måske at gøre det lidt mere overskueligt ser hans mad således ud:
Morgen: 2 portioner grød
Middag: 1/2 skive bondebrød med smøreost + 2 portioner grød. Han levner måske en lille smule grød. Når han har spist en halv skive rugbrød gider han ikke mere, men er bestemt ikke mæt.
Eftermiddag: MME ca. 235 ml. Jeg har prøvet med noget frugt i tern og most frugt i yoghurt, men uden held. Han gider generelt ikke rigtig frugtmos.
Aften: Så meget af vores mad som mulig og ellers kartofler og grøntsager med noget sauce af en slags. Lidt kød også.
Inden putning: ca. 235 ml. mme
Så er der et spørgsmål omkring hans mave. Han har siden han begyndte at spise meget skemad døjet med hård mave og får nu lactulose og har fået det i ca. måneder. Jeg har prøvet at trappe ham ud af det flere gange, men det vender bare tilbage. Han har ikke på noget tidspunkt haft rigtig forstoppelse hvor han ikke er kommet af med afføringen. Han får nu 3 ml morgen og 3 ml aften og han kan stadig godt have hård mave engang imellem. Jeg prøver at tilbyde ham vand i løbet af dagen udover det vand han drikker til sine måltider, men det er ikke så tit han vil have noget og til måltiderne drikker han rigtig fint med vand synes jeg. Hvor længe skal han blive ved med fast og få lactulose og hvad kan jeg gøre for at han ikke skal have dette mere?
Så er der mit sidste af ellers mange spørgsmål og det er med døgn rytmen og søvn generelt. Hans rytme er så forskellig. Han vågner imellem kl. 6 og 8 og nogen endda først kl. 9, så jeg synes det er umuligt at have en fast rytme med mad og søvn når det kører sådan. Han vågner for det meste omkring halv 8- 8. Men når han vågner kl. 9 så spiser han jo morgenmad om formiddagen og middagsmad om eftermiddagen osv. og de dage spiser han slet ikke mellem måltiderne. Jeg har spurgt min sundhedsplejerske om jeg skulle vække ham samme tidspunkt hverdag, men det kunne hun ikke se nogen grund til før ca. 14 dage får han skulle starte i dagpleje, hvilket han skal d.1/7, så der er jo ikke længe til. Men kunne det være en ide f.eks. at vække ham kl. 7.00 hverdag? Jeg synes nemlig også jeg har store problemer med at finde ud af hvornår han skal sove formiddagslur, da det er så forskelligt hvad tid han vågner. Og derfor synes jeg også det er meget forskelligt hvor længe der går før han er træt.
Han sover ca. 30-40 min om formiddagen og omkring 1 - 1 1/2 til efter middagsmaden. Han burde nok have en lur sidst på eftermiddagen, men han er simpelthen næsten umulig og få til at sove og han kan godt være vågen til han skal i seng om aftenen og stadig være glad og aktiv, ihvertfald det meste af tiden. Men synes især det kan knibe med det gode humør når vi skal spise aftensmad fordi han er træt og så er det lidt problemet med at spise det rigtige mad og ikke bare grøden.
Hvor meget burde han sove om dagen? Han har aldrig været et barn der tog sig de lange lure om dagen, men har til gengæld altid sovet dejligt om natten. Han har de sidste mange måneder blevet putte ved omkring 20 tiden om aftenen hvilket fungere rigtig godt. Han ligger sig stort set altid til at sove med det samme eller også ligger han og pludre og så er vi måske lige inden og give ham sutten et par gange, men inden for 15 min har han lagt sig til at sove uden brok. jeg synes dog her de sidste par måneder at han er begyndt at sove uroligt om natten. Han vågner på intet tidspunkt op, men er nogen nætter inde og give ham sutten hver halve time efter kl. 3, hvilket selvfølgelig ikke er særlig sjovt. Inden der var ca. inde hos ham 2 gange fra han faldt i søvn om aftenen til han vågnede om morgenen. Men nu ligger han og karter rundt i søvne, han har aldrig lært at trille fra ryg til mave og jeg tror helt bestemt det er det han prøver på. Han vil ihvertfald meget gerne om på siden og kæmper for at komme hele vejen rundt.
Her den sidste uges tid er dette også begyndt at lykkedes ham, så nogen gange når jeg kommer indtil ham, så ligger han på maven og løfter hovedet og kigger rundt, men det er ligesom om han ikke er rigtig vågen, for når jeg vender ham om så, sover han bare videre. Han er også nogen gange begyndt på at græde helt vildt meget og det eneste jeg kan gøre for at stoppe dette er ved at tage ham op og gerne ud i noget lys så han vågner. Jeg tror det måske er fordi han drømmer, men kan kun få ham til at stoppe med at græde hvis jeg får vækket ham helt. Har prøvet bare at tage om op og sidde med ham i armene, men så bliver han endnu mere hysterisk. Når jeg først får vækket, og han er faldet til ro i mine arme, kan jeg for det meste bare putte ham igen og han ligger sig til at sove med det samme. Andre gange må jeg sidde med ham til han falder i søvn og så kan jeg ligge ham tilbage i sin egen seng igen uden problemer. Ved du hvad dette skyldes og hvad jeg evt. kan gøre?
Puha det var meget forklaring og mange spørgsmål.
Men håber du kan finde hoved og hale i alt dette.
Glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Den forvirrede.