Svar: Mad, søvn og andet
24. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Kære forvirrede
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne svare på dit spørgsmål og forsøger at svare i den rækkefølge du stiller spørgsmålene i :)
Det lyder som om at din dreng trives, han har en fin vægt og højde og lyder ikke til at mangle noget. Det lyder også som om at han er rigtig glad for mad i hånden og nyder at sidde og gumle på noget - og det er super! Det skal du udnytte, så han nu får mere mad i hånden. Både større stykker, som han kan sidde med i hånden og også mindre stykker, som han skal øve sig i at spise med fingrene - han skal øve pincetgreb og han skal stille og roligt også til at lære at spise med en gaffel :)
Han skal også stadig have skemad, for han kan ikke spise nok, hvis maden kun er i stykker. Det kræver stor koncentration fra hans side, og han bliver for træt før han egentlig er mæt nok. Derfor er det vigtigt at du også stadig giver ham lidt med en ske, så han fyldes lidt ekstra op.
Det er en god tommelfingerregel at han kun får 2 måltider grød dagligt - resten bør være grøntsager, kød, fisk, frugt, surmælksprodukt og lignende - så han får så stor en variation som muligt. Det vil også være med til at holde hans mave igang naturligt og samtidig sikrer du ham et varieret indtag, så han får de vitaminer, mineraler - alle de næringsstoffer han har brug for - ikke bare nu, men også fremover. Jo mere varieret du kan give ham nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
Jeg vil anbefale at de to grød måltider ligger morgen og inden sengetid, som en ekstra godnatgrød inden han skal sove. Og derudover skal han have mere rigtig mad og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos som du giver ham med en ske (laktulose), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende og du suppleres så yderligere med grøntsagsmos - det kan være mos fra glas, rester fra aftensmaden eller hvad der nu passer. Men så han får grøntsager, kød og fisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. En lille portion tykmælk, neutral sødmælks yoghurt eller lignende med revne æbler, frugtmos eller rugbrødsdrys. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, kartoffelmos med millionbøf, boller i karry eller andre risretter med sovs, grøntsager, kød og fisk. Der skal være mad i stykker og også moset mad - kartofler kan moses med sovs og gives af dig, frikadellen kan gives i stykker eller han kan sidde med en ½ frikadelle i hånden og selv prøve at gnave af den. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som afslutning på dagen
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Du skriver at han ikke er så glad for frugt - du kan godt prøve at give ham en frugtgrød og komme lidt mælk på og se om han bedre kan lide dette ... Det kan være jordbærgrød, æblegrød, rabarbergrød eller lignende, der gives som lille mellemmåltid og som igen kan have god effekt på maven.
Det vil være en rigtig god idé at du blander den færdigmad, som han er glad for, med din hjemmelavede mad så han får lidt af begge dele og stille og roligt lærer at spise mere og mere af din mad.
Du må godt blende nogle af jeres grøntsager osv. så han får jeres mad og vænner sig til den smag mere og mere, men stille og roligt skal han have mad, der kræver mere bid og han kan sagtens tygge med den alder han har - øvelse gør mester :)
Og ja - han skal ikke have så meget grød, men skal have alt mulig andet og i stedet for grød to gange om morgenen, så skal han stadig have morgengrød - men så et mellemmåltid inden han så puttes til formiddagslur.
Laktulose skal du give ham så længe det er nødvendigt og han har brug for det og trives med det. Men i takt med at du får ændret hans indtag og han begynder at spise mere varieret, så vil dette sandsynligvis også påvirke hans mave. Det er her vigtigt at du ikke stopper fra den ene dag til den anden, men prøver at trappe ud af laktulosen og så regulerer ind med maden i stedet :)
Og ja - du må gerne vække ham om morgenen, så dagen starter til nogenlunde fast tid. Det er ikke noget du skal gøre - men netop for at få skabt lidt mere rutiner og også give dig mere ro og overblik over dagen, så vil det være en god idé med et fast stå op tidspunkt. Og det vil ofte passe godt med en rytme, hvor han får morgengrød kl 7.30-8 - jvf. planen - det vil sandsynligvis også kunne passes ind, når han skal starte i vuggestue og den rytme de vil have der.
Mange børn sover kortvarigt i denne alder, det handler om den udvikling de går igennem og at de hellere vil følge med og opleve end at sove. Gennemsnitligt vil de fleste børn sove 14 timer i døgnet og mange sover kort om dagen og sover så en længere nattesøvn. Derfor vil nogle børn f.eks. kun sove 2 ½ time samlet i løbet af dagen fordelt på to lure og så sove 11 ½ time om natten og det kunne godt tænkes at være tilfældet hos jer. Det vil sige at han måske vil kunne sove 45-60 minutter om formiddagen og så sove ca 1½-2 timer til middag - hvis han får mere mad og flasken lægges inden middagsluren jvf. planen, så vil han måske kunne sove en længere middagslur. Samtidig vil hans nattesøvn også blive afkortet lidt, hvis du vækker ham om morgenen og han vil så kunne sove mere om dagen, selvom han ikke vil sove meget :)
Uroen om natten skyldes separationsfasen og det er helt okay at du hjælper ham med stillingskift, beroliger ham og luller ham i søvn igen, når han vågner om natten. Det lyder rigtig fint det du gør og som om at du her skal fortsætte som hidtil. Det er en naturlig urolig periode :)
Jeg vil anbefale dig især to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" - i den finder du opskrifter, dagsplaner osv. Og også "Helens bog om børn og søvn" - i den kan du læse netop om 9 måneders alderen og den store motoriske udvikling og de søvn udfordringer det giver, samt hvordan du skal reagere :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske