Svar: Søvn 1 år
23. juni 2013
Alder:
12 mdr.
Kære trætte familie
Tak for jeres brev :)
Gennemsnitligt vil børn på 1 år have brug for ca 13 ½ times søvn i døgnet. De vil ofte trives bedst med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur, sammenlagt måske sove 3 timer i løbet af dagen og deres nattesøvn vil så være ca 10 ½ time.
Jeres dreng står op kl 05 og sover to lure i løbet af dagen, samlet ca 4½ - 5 timer .. og jeg tænker at han måske kommer i seng omkring kl 20. Det vil sige at han sover ca 9 timer om natten + de 4½ - 5 timer om dagen, altså i alt de 13 ½ - 14 timer i døgnet, som han udregnet har behov for.
Hvis han trives med denne rytme, så er det naturligvis helt okay - men det lyder ikke som om at I trives med rytmen og i forhold til at han også skal starte i vuggestue, så kan det være en god idé at arbejde på, at han stille og roligt hjælpes med at sove en længere nattesøvn og sover lidt mindre om dagen ...
Det er dog rigtig vigtigt at ændringerne laves med små skridt. Det er simpelthen for hårdt for ham, hvis I pludselig fjerne en time fra hans lur om dagen og det vil højst sandsynligt ikke ændre på hans nattesøvn!
Når man skal ændre på en rytme, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan f.eks. ikke bare putte ham senere i seng, så vil han stadig vågne til samme tid. Måske har du allerede prøvet at holde ham ekstra vågen om aftenen i håb om at han så ville sove længere - og det virker desværre ikke .. :)
Vi har alle sammen en indre rytme, den cirkadiske rytme, som styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Ligesom det hos jer, kan være en god idé at sætte et mørklægningsgardin op i værelset, hvor han sover, fordi det kan være med til at holde morgensolens stråler lidt ude af værelset.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til, samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser han? Hvornår sover han? Hvornår er han aktiv i løbet af dagen osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Og så skal I arbejde på med små skridt at få lavet en ny plan for dagen, altså arbejde på en ny rytme, der kan fungere på sigt - og som naturligt også passer ind i vuggestuens rytme og den hverdag I skal have der.
Hos jer starter dagen så tidligt at han naturligt sover tidligt hele dagen igennem og det er I nødt til at ændre på. Det betyder at I skal prøve at flytte på hans lure, så han sover lidt senere dag for dag. Måske sover han lige nu sin første lur mellem kl 7-8 og det vil være hensigtsmæssigt at denne lur flyttes, så den kommer til at ligge mellem f.eks. kl. 9-10 i stedet.
På samme måde skal middagsluren flyttes, så den kommer til at ligge lidt senere. Og så han kan sove de to lure dagligt og få sit behov for søvn dækket, men uden at han sover så meget, at han så ikke sover om natten. Og det betyder at det kan være nødvendigt at vække ham.
I første omgang tænker jeg at det vil være rigtig godt at I forsøger at putte ham med 15 minutters forskel af gangen. Det vil sige at hvis I normalt putte ham til første lur kl 7.30, så puttes han nu kl 7.45, derefter kl 8, så 8.15, så 8.30 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor hans nye rytme vil passe.
Samtidig med at I gør dette, så må I godt afkorte hans lur i den anden ende, så han kommer lidt tidligere op og derfor ikke sover helt så lang en lur, som han gør lige nu. Altså afkorte luren med ca 15 minutter af gangen, så han i stedet for at sove f.eks. 2 ½ time, sover 2 timer og 15 minutter, sover 2 timer, så sover 1 time og 45 minutter og sover 1 ½ time. Og det vil sandsynligvis være rigtig godt at holde fast i en formiddagslur på ca 1 ½ time.
Til gengæld må han så meget gerne sove en længere middagslur og her skal I som udgangspunkt ikke vække ham, men lade ham sove, som han viser behov for. Dog bør han ikke sove efter kl 16 - da søvnen her kan "æde af nattesøvnen" og meningen er netop at få forlænget hans nattesøvn.
Om morgenen skal I på samme måde prøve at få ham til at sove lidt længere, så dagen ikke starter for tidligt, hvis I kan forlænge dagssøvnen stille og roligt med 15 minutter ekstra også om morgenen, så går det stille og roligt den rigtige vej. Og om aftenen skal han måske puttes lidt senere, igen med 15 minutters intervaller, det kommer an på, hvornår I putter ham nu.
Og samtidig er det vigtigt at hans måltider passer med den nye rytme og en plan, som I kan arbejde hen imod ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her 1 ½ time
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk og puttes til middagslur og må her meget gerne sove det han viser behov for - måske 2 ½ time...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet
Ammes, flaske, mælk af kop, godnathistorie, godnatsang osv. og puttes til natten ca kl 20
Hvis han vågner og virker tørstig i løbet af natten kan han evt. tilbydes lidt vand og på den måde hjælpes til at sove lidt videre...
Når man skal ændre på en søvnrytme, så er det noget der tager tid og det kræver stor tålmodighed og man skal også vide, hvad man gør og hvorfor. Det er ofte ikke muligt at ændre på tiden uden at gøre det meget langsomt og det betyder at I nogle dage vil skulle holde samme tidspunkter i flere dage, før I så kan flytte lidt på rytmen igen. At ændre rytme, vil derfor ofte godt kunne tage 5 uger ... Derudover er det nødvendigt at han ikke bliver syg undervejs, at der ikke sker store skift i hans hverdag osv.
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvornår I starter arbejde og hvornår han skal starte i vuggestue. Det at han starter der, vil naturligt kunne ændre på hans rytme igen og vil kunne gøre at han har brug for at sove ekstra meget om dagen, ligesom det også kan give ekstra urolig nattesøvn. Jeg synes dog umiddelbart at det er en god idé at I nu forsøger at arbejde på en rytme, som kan passe ind i vuggestuens hverdag, da det naturligt også vil gøre det lettere for ham at være der og give ham overskuddet til at møde alt det nye:)
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt idé om hvordan - I min bog "Helens bog om børn og søvn" står der lidt mere om søvnrytmeforstyrrelser og hvordan man kan hjælpe børn med at ændre rytme:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske