Brev:
Vil ikke sove om dagen
24. juni 2013
Alder:
0 mdr.
Vil ikke sove om dagen
Hej Helen
Først tak for en god brevkasse, det har hjulpet mig meget de første uger :-) Men har et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Vi har en dreng på 4 uger, som vi har fået svært ved at få til at sove.
I starten (lyder som om han er vildt gammel :-)), var der ingen problemer. Men nu bruger vi 1-2 timer for at få ham til at sove om dagen, og nogle gange når han slet ikke at falde rigtig i søvn, før han er sulten igen. Han ligger ofte bare og kigger, for det meste meget opmærksomt - kigger omkring i rummet, sover måske 20-30 min maks og vågner så igen. Men af og til græder han rigtig meget og nægter at sove/falde til ro. Det har varet til kl. 19-20 tiden, hvor vi så endelig får ham til at sove/ han falder nærmest om af træthed.
Vi har prøvet en del, synes vi selv. Vi har prøvet at svøbe ham, nynne, lulle og berolige. Vi har også prøvet med sut, og selvom han er glad for sin sut, så får det ham sjældent til at at falde i søvn.
Jeg bliver bekymret, når han ikke har fået sovet. For hvor mange timer bør en dreng på hans alder sove/ være vågen om dagen?
Hvis han så endelig falder i søvn (ofte i vores arme), og vi prøver at lægge ham. Vågner han ofte og gider ikke ligge i vuggen. Vi har prøvet at svøbe ham, så han ikke lægge mærke til, at han bliver lagt. Og vi har også prøvet at nusse ham, når han er kommet ned/lægge en hånd på ham, som du har foreslået til andre. Det hjælper lige indtil vi er gået igen og efter 5 min. er han vågen igen. Suk. Vi har også prøvet at være opmærksomme på, hvornår vi skal lægge ham fra vores arme og over i vuggen. Men lægger vi ham for tidligt, dvs. når han ligesom lige er faldet hen, vågner han.
Kunne det være en idé med en sovepose? Som vi putter ham i ved os? eller det for varmt her om sommeren?
Håber du har et par gode råd. vi kan prøve.
Mange hilsner
Kristina (og Martin)