Svar: Vil ikke sove om dagen
24. juni 2013
Alder:
0 mdr.
Kære Kristina og Martin
Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, om jeres lille dreng ammes eller får flaske. Men det er rigtig vigtigt at mælk - uanset om det er det ene eller det andet - indgår som en fast del af hans putteritual. Det er helt naturligt at han, med den alder han har, har brug for at "die sig i søvn" :)
De fleste spædbørn sover et sted mellem 16-20 timer i døgnet og det variere, hvor mange lure de tager. Nogle børn sover måske 4 gange i løbet af dagen og sover kortere lure, andre sover to meget lange lure og atter andre har en helt anden rytme.
Og så længe der er tale om et spædbarn, så er man nødt til et eller andet sted, at lade barnet sove fleksibelt, altså som barnet viser behov for. En god tommelfingerregel er dog, at han ikke bør være vågen i mere end 2 timer af gangen, efter ca 2 timer, så skal han have mælk og så skal han puttes. Og har han svært ved dette må I skærme ham, svøbe han, trille ham osv. for at få ham til at sove :)
Deruodver vil det være rigtig godt, hvis I kan prøve at lægge mærke til hans bevidsthedsstadier. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv.:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, jeres ansigt og jeres bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed ses også lige der, hvor han er ved at vågne op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Så han skal altså have mælk, falde helt til ro, være tydeligt fyldt op med mælk i mundvigene, I kan se tegnene på døsighed, at øjnene kører rundt i hovedet, at han ikke kan fokusere, tydeligt er træt - og lige der puttes han.
I skal altså prøve at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand han er i. Nogle gange prøver I måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Andre gange, så putter I ham måske lidt for sent, så han bliver overtræt og af den grund har rigtig svært ved at finde ro. Så skal han hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove og her har han så ofte behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin vogn og trillet lidt - alt det, som det lyder som om at I allerede forsøger og som lyder rigtigt - men hvor mælk skal indgå som fast ritual.
I skal også være opmærksomme på hvor meget han spiser. Det er vigtigt at han får mælk nok for også at kunne sove og nogle gange er meget vågne børn, også meget sultne børn. Hvis han får flaske, så ved I naturligvis hvor meget han får og hans udregnede behov vil være 1/6 af hans vægt - så hans behov stiger stiller og roligt og mængden han har brug for skrues op i takt med at han tager på.
Hvis han ammes, så er situationen lidt anderledes, fordi I jo ikke ved, hvor meget han spiser og derfor er det vigtigt at I har fornemmelsen af at han får mælk nok.
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det vil være helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du skal kunne se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han skal virke mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han skal også melde sig til måltiderne og du skal lægge ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem vil han die kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.
Hans mave skal fungere godt. Afføringen skal være grødet, gul og den skal fortsat komme hyppigt. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han skal også tisse godt - mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen skal være klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Han skal også tage godt på og tommelfingerreglen lyder at jeres dreng skal tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere.
Hvis du ammer, så har du sandsynligvis fået at vide, at du skal amme fra begge bryster, for at stimulere til mælk på begge sider - det er også rigtigt, men nu er det vigtigt at du ammer fra et bryst i gangen og at du hjælper ham med at "tømme" brystet. Det er sådan at din mælk består af flere dele og det er vigtigt at han får sidste del af mælken med ud, fordi den mætter ham og giver ham ro i maven og hjælper ham til at sove godt. Derfor vil det være rigtig godt at du f.eks. starter med at amme ham, skifter ham, så han vågner lidt op til dåd igen, svøber ham i forbindelse med skiftning og derefter lægger ham til igen - gerne ved samme bryst men i en ny ammestilling, så han får tømt brystet rigtig godt og derefter er han så parat til at sove.
Du må gerne give ham en sut, så bryst eller flaske erstattes af sutten og han må gerne svøbes i et klæde - en sovepose er nok for varm, nu hvor det bliver varmere i vejret, men et svøb vil gøre at han føler sig omsluttet og mere tryg. Og så må I lette på svøbet, når han sover, så han ikke får det for varmt.
I kan putte ham i barnevognen og trille ham en tur, for på den måde at lulle ham helt ind i søvnen og holde ham sovende. I kan også svinge ham i liften og lulle ham i søvn på denne måde - og I må også gerne lægge jer med ham, han kan blive ammet i dobbeltsengen og få lov til at falde i søvn der, eller han kan få flaske imens I ligger ved siden af ham - her bør hans hovedgærde eleveres lidt.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale jer at læse flere af mine bøger - blandt andet "Helens bog om børn og søvn" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske