Svar: Søvn om dagen i barnevognen
24. juni 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Det lyder som om at jeres datter sover bedst, når hun er tæt ved jer og det er helt naturligt. Det er tryg og dejligt at sove, hvor hun kan mærke jer, se jer, fornemme jeres varme, nærhed og de fleste børn sover bedre, når de ligger nær deres forældre.
Samtidig kan det også spille ind, at måden hun falder i søvn på, naturligt også vil påvirke hendes evne til at kunne sove videre. Vi har en masse opvågninger, når vi sover, hvor vi lige strækker os, flytter lidt på os, skifter stilling, sparker dynen af, tager dynen på osv. og vi registrerer at alt er, som da vi faldt i søvn.
Når I lægger jer og sover ved siden af jeres datter og hun falder i søvn her, så registrerer hun når hun har sine små opvågninger, at I stadig er der og sover derfor roligt videre. Når hun falder i søvn i sin barnevogn, så er I der også og I triller hende osv. og når hun så har en lille opvågning, så registrerer hun godt nok, at hun er i sin vogn, men I er der ikke og I triller ikke længere ... og det kan faktisk godt gøre, at hun har sværere ved at komme videre i søvnen og i stedet vågner op. Ikke er hun ikke bryder sig om sin vogn, for hun vågner ikke og er ked af det, men hun kan ikke sove videre, fordi situationen er anderledes end da hun faldt i søvn.
Da det virker at lægge jer med hende, så synes jeg faktisk at I skal overveje at gøre dette i en periode. Jeg forestiller mig at hun f.eks. puttes til formiddagslur i sin barnevogn, så I holder fast i at hun skal lære at sove der og forbinder sin vogn med et okay sted at sove. Og når hun så skal sove til middag, så lægger I jer sammen med hende, så I på den måde sikrer hende en længere lur midt på dagen.
I kan også nogle dage vælge at putte hende til middagsluren i barnevognen og så trille hende en rigtig lang tur, så hun stadig lulles videre i søvnen efter de 30-45 minutter, hvor hun plejer at vågne op og registrerer at alt er som da hun faldt i søvn.
Lige nu synes jeg det er vigtigt at prioritere at hun får en lang lur midt på dagen fremfor, hvordan det lykkes :)
Det kan nogle gange hjælpe at svøbe hende - med den alder hun har, måske putte hende i en sovepose, voksipose eller lignende, som får hende til at føle sig omsluttet og holdt. Men måske bliver det for varmt, nu hvor sommeren er over os ...
Det kan også nogle gange hjælpe med en klud, evt. koblet til en sut. Du kan sove med kluden, så den dufter af dig. Det kan nogle gange give fornemmelsen af at I er der og dermed give lidt af den nærhed hun savner, når hun ligger i sin vogn.
Det vil være rigtig god at arbejde på en rytme, hvor hun får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. De fleste børn vil i denne alder sove ca 15 timer i døgnet og f.eks. sove 4 timer i løbet af dagen og 11 timer om natten. Det betyder at hun f.eks. kan sove 1 time om formiddagen, 2 ½ times middagslur og en lur sidst på dagen på ½ time - nogle børn sover lidt mere om dagen og sover så mindre nattesøvn.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske