Svar: Ikke så nem at få puttet længere
24. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Kære mor til glad dreng :)
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvad der sker hos jer lige nu.
I har gjort jer rigtig mange gode overvejelser og har afprøvet flere rigtige ting og intet af det synes at virke lige nu. Jeg tænker som I, at jeres dreng i forbindelse med vuggestuestart naturligt har rigtig svært ved at slippe dagen og overgive sig til søvnen. Alle de nye oplevelser, stimuli, som han får i løbet af dagen, er det svært at slippe - mentalt - og han er for lille til at I kan hjælpe ham med at få sat ord på dagen og på den måde få det bearbejdet.
Samtidig har han også en alder, hvor han naturligt ofte vil have en stor rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært for ham at ligge stille, han vil have svært ved at finde fysisk ro og vil derfor rejse sig, tumle omkring, sparke dynen af osv.
Og så er der jo også det faktum, at han om dagen er adskilt fra jer, skal forholde sig til en masse nye voksne og nye børn og det gør ham naturligt ekstra tryghedssøgende og han har naturligt ekstra meget behov for at se jer, vide at I er der.
Det er fint at I har forsøgt med se-til-metoden og måske er der hos jer "blot" tale om en periode, som I lige nu skal igennem. Jeg tænker dog at I måske skulle prøve at putte ham senere, som I også selv har overvejet. Dette fordi det er vigtigt at holde fast i det ritual I indtil videre har haft, hvor han er blevet ammet, puttet, triller om på siden og falder i søvn. Det er sådan han forbinder det at skulle sove og det er super fint - men lige nu så begynder han at lære, at putning handler om at skulle rejse sig, lege, hoppe rundt og I går frem og tilbage og det hele tager en time.
Og netop for at få brudt dette, så det ikke bliver til en vane for ham, at putning skal foregå sådan, så kan det være en god idé at putte ham så sent, at I kan regne med at han vil sove indenfor ca 15 minutter.
Samtidig med at I gør dette, så er det vigtigt at han ikke øger sit behov for søvn om dagen. Det er altså vigtigt at han ikke forlænger sin dagssøvn med en time, for så vil han naturligt ikke være lettere at putte om aftenen.
Lige nu kan det faktisk også være tilfældet - at han faktisk sover længere lure om dagen, fordi han netop oplever så meget nyt og derfor også bliver ekstra træt. Det kan også være at han lige når at powernappe i bilen eller på cyklen på vej hjem fra institutionen - og det kan faktisk også påvirke hans nattesøvn og evne til at overgive sig til søvnen.
Når han begynder at kunne sove inden for kort tid og med amning, at I sidder der, holder ham i hånden, synger lidt for ham eller hvad I nu gør - og det atter fungerer fint, så vil det være rigtig godt at rykke puttetidspunktet stille og roligt frem. Det vil sige at i stedet for at I putter ham kl 21, så puttes han 20.45, så 20.30, 20.15 og tilsidst kl 20, som er et passende puttetidspunkt for ham.
Jeres rutiner med bad, godnatgrød (eller en banan ) er gode og må I meget gerne holde fast i.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske