Brev:
Søvn i vuggestue og hjemme
25. juni 2013
Alder:
9 mdr.
Søvn i vuggestue og hjemme
Hej Helen.
Min dreng er startet i vuggestue for en god måneds tid siden. Han har klaret det rigtig godt med indkøring og er glad for at være der.
Han har korte dage, fordi jeg stadig går hjemme, men skal ordne lidt forskelligt med mit studie inden jeg starter, så det kan jeg bruge formiddagen på, inden jeg henter ham over middag.
De første par uger, sov han sin formiddagslur i vuggestuen som han plejer, dog var den ofte længere, men det er klart med en masse ny stimuli. MEN - nu laver han helt om på det og nægter at sove sin formiddagslur. De forsøger 10 - 15 min, men han er ikke træt og kommer op igen og er i godt humør og leger med igen og spiser frokost sammen med de andre børn kl. 11. Så putter de ham ca. 11. 30. Fx i går, så sov han kun 40 min. efter at være puttet 11.30, så det endte nærmest med at være en formiddagslur, så han var meget træt hen på eftermiddagen og havde ikke noget problem med at tage en lur der.
I sidste uge tog han en lur på 1 1/2 time og vågnede kl. 13 og virkede ikke frisk da jeg kom, så der kunne han godt have brugt lidt hjælp til at få en længere lur. Det bliver en lidt mærkelig eftermiddag, fordi han er træt, men ikke træt nok til at sove uden det kræver en del hjælp fra mig.
Her hjemme har han brug for 2 lure, og hvis han holder en dag fri i løbet af ugen, så kan han være helt færdig efter 2 timer og bliver puttet.
De skal selvfølgelig ikke putte ham, hvis han ikke er træt. Hvordan synes du, jeg skal forholde mig til det? Tænke det som en overgang, der godt kan svinge fra dag til dag og hjælpe ham med 2 lure, da det er bedst, selvom den første ligger sent? Han sover mellem 2-3 timer om dagen normalt.
Børn er vel bare forskellige og har forskellige behov om det er hjemme eller i vuggestue?
Hilsen T.