Svar: Søvn i vuggestue og hjemme
25. juni 2013
Alder:
9 mdr.
Kære T.
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, som du skriver, at din dreng kan få svært ved at overgive sig til søvnen, fordi der sker så meget, at han rigtig gerne vil følge med og ikke gå glip af noget - ligesom han i en periode, også har været så træt af alle de stimuli, han har fået, at han har sovet mere. Det er en periode, hvor I til en vis grad er nødt til at prøve at være lidt fleksible.
Og når det er sagt, så er det dog rigtig vigtigt at han ikke laver fuldstændig om på tidspunkter og rutiner, for så bliver det naturligt sværere at vende tilbage til en god rytme igen. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde fast i at han kommer op til samme tid hver morgen, uanset om han skal i vuggestue, er der hjemme, om det er hverdag eller weekend. Ligesom du også skal forsøge at skabe et fast puttetidspunkt hver aften.
Hvis hans stå op tidspunkt og puttetidspunkt er nogenlunde ens hver dag, så vil sandsynligheden for at han kan sove både formiddagslur og middagslur til nogenlunde samme tid også være større. Og han har stadig brug for to lure dagligt.
Du kan prøve at tale med vuggestuen om, hvorvidt han f.eks. kan få sin barnevogn med og puttes i den, hvis han f.eks. er vant til at sove i den derhjemme. Det kan nogle gange gøre, at han så lettere falder til ro og de derfor lettere kan putte ham, så han får den søvn, som han naturligt har behov for.
Det kan også være at pædagogerne skal lade ham være i sengen - selvom han ikke falder i søvn i løbet af 10-15 minutter, så behøver han ikke nødvendigvis at komme op. Hvis han ligger og kikker, hygger sig, pludrer osv. så er det faktisk okay - så får han stadig hvilet og måske vil han falde i søvn i løbet af 30 minutter og det er værd at tage med. Han "går ikke glip af leg" eller lignende - det handler om at han får koblet fra og alligevel får sovet, så længe han ikke er ked af det. Det er klart, at hvis han er ulykkelig, når de putter ham og tydeligt viser, at han ikke vil sove, så skal de naturligvis tage ham op.
Og ja - der kan sagtens være forskel på hans behov for søvn alt efter om han er hjemme eller i vuggestue og det er okay, men det er en god idé at arbejde på at han får sine to lure dagligt stadigvæk :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske