Svar: Rykke dagsplan en time tilbage?
25. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
I princippet kan man sagtens rykke en dagsplan 1 time frem eller 1 time tilbage. Det betyder ikke så meget, hvad tidspunkterne præcis er, hvis døgnet fungere og barnet, spiser, sover, er aktiv og i det hele taget trives.
Nogle gange kan det dog være en god idé at forsøge at lave en dagsplan, der minder nogenlunde om den plan vi normalt har - altså de tidspunkter og den mad, som vi spiser f.eks. til morgenmad, frokost og aftensmad. Bestemte fødevarer hører bestemte måltider til og derudover er det vigtigt at vores børn stille og roligt får en rytme, som passer til familiens rytme, hvor vi naturligt spiser sammen og derfor også får samme mad. Og på samme måde kan det være en god idé at arbejde på en rytme, hvor det passer nogenlunde med den rytme, barnet forventes på et tidspunkt at skulle have, når det skal i vuggestue, dagpleje eller lignende.
Hos jer ser det ud som om at dagsrytmen passer bedst, hvis dagen starter tidligt. Jeres datter får derfor morgenmad allerede kl 6.15 - hvilke hun måske også skal have, når hun skal passes ude på et tidspunkt og det er naturligvis helt fint. Det betyder dog at hendes øvrige måltider, så også kommer til at ligge tidligt og for at hendes frokost på sigt ikke skal ligge allerede kl 10 (som jo nok er mere formiddag end frokost), så vil det være rigtig fint at du nu begynder at introducere lidt mellemmåltider.
Mit forslag til en dagsplan, som I kan arbejde hen imod, ud fra de angivne tider og nuværende rytme, ser derfor således ud:
Morgen 6.15: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til første lur som nu
Formiddag 9:45: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Flaske
sover dagens 3 lur
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23: Flaske
Midt nat 02.15: Flaske
Jeg tænker at i løbet af den næste månedstid eller to, vil jeres datters rytme naturligt godt kunne ændre sig lidt. Hun vil begynde at være vågen i længere tid og vil også begynde at bruge sig selv mere motorisk. Hendes søvn ændrer sig hele tiden lidt og hun vil måske begynde at sove lidt senere og også være vågen i længere tid imellem sine lure. Samtidig vil hun i 7 måneders alderen stille og roligt skulle have færre flasker og det vil ofte være passende med 4 flasker - disse vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at hendes mellemåltid ofte vil blive lagt inden første lur som måske også vil blive lidt senere end den ligger lige nu og hendes frokost tidspunkt ændrer sig således også naturligt - så der går lidt længere tid imellem frokost og flasken inden middagsluren.
Så tiden arbejder altså også for jer, hvis det kan give lidt ro at vide det :) Og derudover håber jeg at ovenstående plan giver lidt idé om, hvordan I kan arbejde lidt videre lige nu:)
Da hun virker ret sulten kl 02, så lyder det som om at hun skal have lov til at beholde flasken på dette tidspunk - stille og roligt kan den måske flyttes lidt, så hun får et lidt længere søvnstræk efter kl 23 - modsat, så vil det måske hos jer gøre, at hun så spiser mindre morgenmad, og så er I jo lige vidt. De fire flasker hun skal have i 7 måneders alderen kan måske godt ligge kl 02.15, 12, 20 og 23, hvis det er sådan hun trives bedst - og igen, det kan også ændre sig og det må tiden så vise:)
Jeg tænker at i takt med at hun begynder at få lidt mere rigtig mad - grovere grødtyper som havregrød og øllebrød, mere varieret grøntsagsmos og kød/fisk, begynder at få mad i hånden, der også stimulerer hende anderledes, begynder at have mere aktive og længere vågenperioder og naturligt måske også begynder at sove lidt tungere i løbet af dagen - så vil hendes nattesøvn også blive påvirket og forhåbentlig i god retning :) Det er ikke kun mellemmåltiderne der spiller ind, men der er mange faktorer som påvirker.
I har en datter, der generelt sover lidt mindre end gennemsnittet og det er helt okay - og det er på samme måde okay, at I tager hende op af lur, når hun vågner og tydeligt ikke kan sove mere, men "bare" gerne vil lege, pludre og opleve. Ingen kan sove på kommando og I må gå ud fra at når og hvis hun vågner og virker frisk, så er det fordi hun er veludhvilet. Hvis hun vågner op, er ked af det, og stadig tydeligt træt, så skal I naturligvis prøve at få hende lullet videre i søvnen.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske