Svar: Søvn hos både storebror og lillesøster
25. juni 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine besvarelser til andre:)
Det lyder som om at jeres dreng har rigtig meget brug for nærhed og tryghed. Han drømmer en del og søger jer ofte om natten, når han vågner af en drøm og da drømme jo er en bearbejdelse af dagens oplevelser, så er der måske en sammenhæng mellem dette og det at han naturligt også har svært ved at sove.
Rigtig mange børn vil, når de er 2 ½ - 3 år gamle have svært ved at sove. De kan pludselig vise angst for at komme i seng og det kan være en god idé at skifte til juniorseng, som I allerede har gjort :) De kan også være bange for mørke og har brug for en natlampe eller lys ude i gangen, der kommer ind gennem døren til værelset. De har ofte brug for en åben dør indtil deres værelse. De kan også være bange for små dyr og kan f.eks. gå helt i panik, hvis de kan høre lyden af en flue eller myg, der flyver omkring.
Samtidig har jeres dreng jo også en alder, hvor han naturligt afprøver nogle grænser. Han ved godt at når han ligger i sin seng, så sidder I i stuen og hygger og han ved også at når han bliver puttet, så bliver lillesøster også puttet - og han vil naturligvis gerne sikre sig jeres fulde opmærksomhed. Han vil ikke føle sig udenfor, men vil føle sig prioriteret, hvilket man naturligvis godt forstår, men stadig er det vigtigt at han også får sin søvn og at I holder fast i at det er sovetid for ham.
I skal naturligvis være opmærksomme på, at hvis hans dagssøvn varierer mellem 1 ½ - 3 timer, så vil dette naturligt spille ind på hans puttetidspunkt om aftnen. Løsningen er dog sjældent at skære af hans dagssøvn, men i stedet prøve at få ham til at sove til fast tid om aftenen og det kan her være en god idé at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved at han vil falde i søvn i løbet af ca 15 minutter. Og det betyder at han f.eks. først skal puttes kl 21, hvis det er det tidspunkt, hvor han plejer at falde i søvn.
Stille og roligt skal I så putte ham lidt tidligere aften efter aften, så han puttes kl 20.45, 20.30, 20.15 osv. indtil puttetidspunktet passer. Han skal stadig op, når han vågner om morgenen og have et fast stå op tidspunkt er vigtigt. Og så skal hans søvn om dagen stille og roligt afkortes. Måske vil han gøre det af sig selv i takt med at nattesøvnen bliver længere, men måske skal I vække ham igen med korte intervaller, så han ikke sover 3 timer, men sover 2 timer og 45 minutter, sover 2 ½ time, sover 2 timer og et kvarter og tilsidst sover 2 timer, som måske er passende for ham, fordi han jo står tidligt op:)
Lillesøster er i separationsfasen og har derfor også ekstra meget brug for jer og brug for at se jer, mærke jer osv. når hun skal sove. Hun er sandsynligvis rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og netop i denne alder, hvor børn begynder at krybe og kravle hen over gulvet, sidder op, rejser sig osv, så øver de sig både dag og nat - både vågen og sovende. Hun har en naturlig fysisk uro, som gør at hun har svært ved at slappe af i sin krop. Om natten bevæger hun sig rundt i sengen, får sig måske skubbet helt ud til siden eller helt op i et hjørne, måske lægger hun sig op på alle fire, rokker frem og tilbage og kan ikke selv finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for jeres hjælp.
Og hun har, ligesom storebror, også en mental uro - hun vil drømme rigtig meget om natten. Hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor I er, når hun ikke kan se jer og derfor har hun brug for at I er hos hende, når hun skal sove. Ligesom hendes nætter ofte vil være fyldt med uro, gråd, klynk :)
Det er på samme måde som hos storebror vigtigt at lillesøster også hjælpes til en nogenlunde stabil rytme, hvor hun står op, sover, er aktiv, spiser osv. til faste tider hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere ens rytme I kan skabe, jo mere vil hendes indre ur blive påvirket og jo lettere vil hun naturligt også have ved at falde i søvn, når hun så puttes, fordi hun føler sig træt og parat. Det vil også hjælpe jer til at finde ud af, hvornår det rigtige putteritual er, ligesom det kan gøre det lettere at få hende til at sove i barnevognen.
Måske kan børnene have samme værelse nu og måske er I nødt til at vente til lillesøster bliver 1 år og søvnen ofte ændrer sig lidt .. Det kommer lidt an på en prøve. De to aftener I har forsøgt fungerede det ikke og lige nu, hvor de begge har brug for hjæp til at sove og ikke kan puttes på samme tid, er det nok svært. Men på sigt, kan det sandsynligvis godt lade sig gøre.
En metode at bruge kunne være det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Den vil især være mulig i forhold til jeres dreng der søger ekstra meget tryghed og nærhed, når han skal sove. I skal anerkende, at han har brug for at føle sig prioriteret og set, men skal samtidig også lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.
I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset eller i gangen lige uden for hans dør.
I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Det er vigtigt at signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, I sidder ikke og hygger på værelset, men har noget rigtig kedeligt at lave og derfor kan han ligeså godt kan lægge sig til at sove.
I kan samtidig betrygge ham, ved at tale med ham og fortælle ham at det er sovetid f.eks. sige "jeg er lige her, læg du dig ned skat", "jeg står lige her og stryger". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til barnet om, at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Han kan kalde på jer "Moaar ...?!" elller "Faaaar?! og I kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
Lige nu lykkes det for jer at få puttet lillesøster i seng og hun falder i søvn med fars hånd på maven. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt også kunne blive puttet med godnathistorie, godnatsang osv. og vil kunne puttes sammen med storebror og til samme tid. Men lige nu skal de nok sove hver for sig :)
Og storebror kan I måske give den ekstra tryghed han lige nu behøver og samtidig lære ham at sove i egen seng, ved at bruge "stryge-tøj-metoden".
Med hensyn til søvn i barnevognen, så er det igen vigtigt at hun så vidt muligt har en fast dagsrytme, så puttetidspunkter osv. ikke varierer. Det er også vigtigt at hun får mad og mælk inden hun f.eks. skal sove middagslur.
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at du prøver at aflede hende. Hun må meget gerne starte med at sidde op i vognen, når du triller en tur. I kan tale om ting I går forbi, hun skal sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og pludre med dig. Du må også gerne give hende lidt frugt, en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde og spise og gumle på - så hun afledes og så det bliver hyggeligt at være i barnevognen - og først, når hun næsten sover, så lægger du hende ned. Og så triller du videre.
Du skal naturligvis også sikre dig at barnevognsselen ikke strammer eller er ubehagelig for hende - hun skal have den på, men skal sidde godt, god madras, selen skal passe osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske