Brev:
Mad og søvn
25. juni 2013
Alder:
8 mdr.
Mad og søvn
Hej igen Helen.
Tak for svar sidst til vores søn's soveproblemer. Det går allerede meget bedre med søvnen om aftenen/nat.
Du anb. evt. en portion grød hen på eftermiddagen. Den har vi prøvet nogle gange, og han nyder det. Men det betyder dog, at han ikke er særlig sulten til aftensmad, trods jeg kun laver en lille portion. Så det har vi droppet. Nu er vi tilbage ved frugtmos el. lign.
Du anb. også en flaske ved 05.00 tiden. Hvis ikke han vågner der, så skal jeg vel ikke vække ham for at han skal have den? Han vågner sjældent på dette tidspunkt nemlig.
Vi har skippet flaske inden 1. lur. Det var ingen problem. Han sover som han plejer. Men han har stadig svært ved at komme videre i søvnfaserne. Er det virkelig rigtigt, at det skal blive ved så længe? Og hvornår vokser de fra det? Jeg har efterhånden accepteret, at han ikke sover så længe om dagen. Men kan bare ikke forstå, at han skal være så dårlig til det.
Vi laver stadig samme putteritual om aftenen. Dog er han nogle gange stadig meget overgearet. Vi har prøvet med bad om aftenen, hvilket resulteret i en meget overtræt dreng, der ikke kunne finde ud af at sove. Så det har vi droppet. Eller skal vi bare blive ved?
Vi sørger for, at han ikke falder i søvn med flasken i munden. Han kan godt møffe rundt og brokke sig lidt efterfølgende, hvor vi er inde og trøste ham i sengen og give sut. Men oftest, triller han bare om på siden, og falder i søvn selv. Dejligt. Og dejligt med nogle aftenener til os selv. Hvis han vågner op, er det oftest nok og give sut, og nynne for ham. Men nogle gange kan han ikke finde ro til at sove videre. Og det er både aften/nat. Dette kan tage op til 1.5 time. Er det mon bare alderen der spiller ind? Udvikling evt...?
Vil stadig lige høre dig ad, hvordan vores dag nu ser ud.
Kl. 07.00-08.00 vågner
Kl. 07.30-08.00 2 dl. havregrød (lavet på MME) + vand af kop
Bad hver 3. dag.
Kl. 09.30-10.30 neutral yoghurt og frugtmos, frugt i hånd + vand af kop og puttes til 1. lur (sover pt. 1-2 timer)
Kl. 11.30-12.00 1 hel rugbrød med smørbart pålæg og rester fra aftensmaden/grønt + evt. agurkestav + vand af kop
Kl. 13.30-14.30 100 ml. MME og puttes til 2. lur (sover pt. 1-1.5 time)
Kl. 15.30-16.00 Frugtmos, brød, frugt i hånd + vand af kop
Kl. 17.30-18.00 1.5 dl kartoffel/grøntsagsmos med kød
Kl. 19.00-19.30 200 ml. majsvælling
Kl. 23.00 100 ml. MME/drømmeflaske
Synes ikke rigtig, at jeg kan få mere mad i ham. Så håber dagen er ok:)
Hilsen
Malene og lille Liam.