Svar: Lang putning
25. juni 2013
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at jeres datter søger jer. Jeg kan forstå at hun ligger i en åben seng og det er helt okay, hvis hun sover bedst i denne og føler sig mest tryg her. Men det giver naturligt lidt udfordringer, fordi hun jo begynder at blive bevidst om, at når hun sover, så sidder I i stuen og hygger - og hun vil naturligvis ikke ligge alene i sin seng, hun vil være sammen med jer:)
Du fortæller at de i vuggestuen sidder hos hende og får hende til at sove ved at lægge en hånd på hende - og det lyder rigtig fint. Det samme må I gerne gøre derhjemme. Hvis hun kan falde i søvn i løbet af måske 15-20 minutter mod at I sidder hos hende, så er det givet godt ud, i stedet for at I bruger 1-1 ½ time på at gå frem og tilbage og både hun og I bliver frustreret, hun får ikke sovet nok og samtidig lærer hun at det at blive puttet netop er forbundet med et ritual, hvor hun igen og igen skal stige ud af sin seng og I skal følge hende tilbage ...
Derudover kan I bruge det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er vigtigt at hun kan se jer og I kan se hende. Dette fordi hun så ikke behøver stige ud af sin seng, for at sikre sig at I er der. I skal kunne se hinanden.
I skal starte med at gøre det, som I allerede gør, nemlig putte hende, læse for hende, synge en godnatsang eller lignende, putte hende med bamse, sut osv. og kysse godnat og derefter skal I stille jer og lave praktiske ting.
Hun kan kalde på jer "mooaar?!" og du vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville stige ud af sengen osv. så kan du sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk. Og netop det at hun ikke behøver stige ud af sengen og søge dig er vigtigt, ligesom det også er vigtigt at hun selv lægger sig ned. Den lille kommando "læg dig ned skat" og det at hun selv gør det, er vigtigt. I stedet for at det er jer der igen og igen og igen lægger hende og hun rejser sig, stiger ud af sengen som en fjeder.
Det er vigtigt at I netop laver noget praktisk og ikke bare sidder og venter. Det at lave noget praktisk signalerer at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget sjov for hende, det er kedeligt det der foregår. Netop fordi hun er bevidst om at I er i stuen og hun er ladt alene ... Det er vigtigt at signalere at I har noget kedeligt arbejde at lave, når hun er lagt i seng.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at du begynder at gå til og fra hendes værelse fordi du igen har et praktisk formål med det. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og så gør du det. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at hun skal sove, som det andet gør.
Ved at bruge denne metode, så har I altså mulighed for at være der, så hun ikke behøver stige ud af sengen og søge jer og samtidig også lære hende, at det er sovetid og at hun skal være i sin seng :)
I skal natuligvis også sikre jer at hendes puttetidspunkt er rigtigt. Hun kan ikke sove kl 19.30, hvis hun ikke er træt nok. Ingen kan sove på kommando.
Gennemsnitligt vil hun have brug for ca 13 timers søvn i døgnet. Og hvis hun sover f.eks. 2½ time til middag, så vil det passe med 10 ½ times nattesøvn. Det betyder at hvis hun f.eks. skal op kl 7 om morgenen, så er hendes puttetidspunkt faktisk først 20.30... Hvis hun står tidligere op, skal hun naturligvis tidligere i seng, men det afhænger også af, hvor lang en middagslur hun tager:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske