Svar: Putning, spisning og søvn
26. juni 2013
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Belucl
Tak for dit brev :)
Gennemsnitligt vil børn i 2 ½ - 3 års alderen have behov for at sove 12 ½ time i døgnet. Det vil sige at hvis middagsluren er 1 ½ - 2 timer, så vil nattesøvnen skulle være 10 ½ - 11 timer.
Det betyder igen, at hvis jeres dreng står op kl 7, så vil hans udregnede puttetidspunkt være ca 20-20.30 - og når jeres dreng har svært ved at sove om aftenen, så er det måske fordi han er en lille ugle :)
Hos voksne taler man om A- og B-mennesker, hos børn kalder vi det ugler og lærker:
Lærkerne (A mennesker) falder let i søvn om aftnen og så vågner de tidligt om morgenen. Morgenen er deres bedste tid på dagen, pling - når klokken er 5, så er de friske, udhvilede og klar til at starte dagen.
Uglerne (B mennesker) har det lige modsat. De er trætte om morgenen, er svære at få igang og kan let blive i dårligt humør, hvis man kræver for meget af dem. Men om aftenen er de rigtigt friske, her er de aktive, årvågne, leger og hygger sig. Aftenen er deres bedste tid på dagen.
Og det er naturligvis frustrerende og svært at sove, hvis man er en ugle og har allermest lyst til at lege :)
Det bedste I kan gøre er at putte jeres dreng kl 21.30, som er det tidspunkt, hvor han normalt falder i søvn. Dette fordi det er vigtigt at I får indført nogle rutiner og et putteritual, som kan gennemføres inden for ca 15 minutter. Jeres dreng skal stille og roligt lære, at når han puttes, så får han historie, I taler lidt om dagen, kærtegner og hvad I nu gør og derefter skal han så sove. I skal derfor putte ham så sent, at I ved at han vil falde i søvn inden for ca 15 minutter.
Og dette ritual skal I så bibeholde i en periode, så han får en erfaring med sig om at det er sådan det foregår. Og samtidig med at I gør dette, så er det vigtigt at han stadig kommer op til samme tid hver morgen og at han ikke sover mere end 1 ½ -2 timer til middag. Han skal ikke forlænge sin nattesøvn ved at sove længere og han skal heller ikke forlænge sin dagssøvn og sove mere end det han plejer - og ja, hvis han viser tendens til at sove mere om dagen, så må dagsplejer vække ham. Så han får de 1 ½ - 2 timer, men altså ikke mere.
Og om aftenen skal I så stille og roligt putte ham tidligere og tidligere, samme ritual som I plejer, men flytte tiden lidt. Så i stedet for at blive puttet kl 21.30, så putter I ham 21.15, så 21.00, så 20.45, så 20.30, som måske vil passe til ham. I kan højst sandsynligt ikke flytte tiderne fra dag til dag, men skal bibeholde nogle af tiderne flere dage i træk inden I så flytter på puttetidspunktet igen.
I takt med at han puttes tidligere og tidligere om aftenen, så vil hans nattesøvn om dagen ofte tilpasse sig af sig selv og blive kortere :) Det er således ikke et spørgsmål om at fjerne dagssøvn fra ham, men derimod om at prøve at få ham til at sove tidligere om aftenen med små skridt af gangen - og give det tid og være tålmodige. Det kan godt tage 5 uger at ændre ... og det er her en forudsætning at der ikke kommer sygdom, store skift i hverdagen osv. ind. Det betyder også at I skal holde fast i den nye rytme, selvom det bliver sommerferie og det måske kunne være dejligt at sove længe ...:)
Med hensyn til en dagsplan så kunne den se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg eller varm mad - der skal være kød, fisk, grøntsager, ris, pasta osv. Så han får så mange forskellige fødevarer som muligt. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 13 og sover til kl 14.30-15
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, en portion tykmælk, yoghurt eller lignende med mysli, frisk frugt. Vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt grønne snacks (så betyder det mindre, hvor mange grøntsager der glider ned til aftensmaden), vand af kop.
Aften 18: Familiemad, børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand eller letmælk af kop.
Kommer evt i bad, gøres klar til natten.
Kan tilbydes en banan - nogle børn har i denne alder også glæde af stadig at få en godnatgrød. Kan også få ½ grovbolle med lidt smør og ost - mange børn - især "ugler" har stor glæde af et ekstra måltid inden sengetid. Vand eller mælk af kop. Dette måltid serveres i køkkenet.
Får børstet tænder og puttes i seng og sover måske ca 20.30 - det afhænger helt at hvad tid I står op og af middagslurens længde :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske