Svar: Brød - boller og rugbrød (uden kerner) hvornår?
30. juni 2013
Alder:
5 mdr.
Kære mor, der alligevel har glemt en del :)
Ja, er det ikke mærkeligt - vi tænker "det vil jeg altid kunne huske" og pludselig så går tiden, og der er en masse vi som forældre glemmer ...:)
Fra 6 måneders alderen må din datter begynde at få øllebrød og havregrød. Indholdet af gluten er lavt i rug og havre og kan derfor introduceres i denne alder. Og stille og roligt, kan man så udvide med flerkornsgrød og lignende.
Fra 6 måneders alderen kan du også begynde at give hende f.eks. ristede rugbrødsbjælker i hånden, som hun kan sidde og gumle på selv, øve sig på og styrke sin mundmotorik. Hun kan også få agurk, bløde frugtbåde og lignende. ...
...
I 8-9 måneders alderen vil hun sandsynligvis begynde at kunne tygge små brødhapsere og kan derfor her begynde med små rugbrødshapsere til frokost med forskelligt smørbart pålæg, ligesom hun kan få ½ bolle med smør og ost, som mellemmåltid.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem de første smagsprøver fra 4 måneders alderen til din datter spiser alt, når hun er 18 måneder ... og bagerst er der et register, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få hvornår :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske