Brev:
Vil stadig kun ammes i søvn om aftenen
30. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Vil stadig kun ammes i søvn om aftenen
Kære Helen,
Jeg har før skrevet om min datter på nu snart 8 måneder, og de problemer vi har angående søvn, nat og dag. Vi har nu fulgt din dagsplan så vidt muligt i ca. 3 uger, og det ser ud til at hun begynder at være bedre til at sove gennem sine opvågninger hver halve time, og vi kan sagtens putte hende i barnevognen uden at hun ammes først om dagen.
Men det går stadig skidt om aftenen og om natten! Først og fremmest må jeg sige, at jeg er virkelig glad for at du fraråder en 'kold tyrker', da både hendes far og jeg er meget utrygge ved det, så det er skønt med en alternativ måde. Og jeg har nu i over en måned forsøgt at tage brystet fra hende lige inden hun sover og så lægge hende over i sengen (hendes tremmeseng er koblet til vores, men jeg synes det er meget, meget svært at ramme det rigtige tidspunkt. Det er som om hun sover for meget når jeg lægger hende fra mig, men hvis jeg lægger hende for tidligt og hun opdager det begynder hun at græde. Jeg har også prøvet at lægge mærke til vejrtrækningen, men synes heller ikke jeg kan finde noget system?
Jeg er glad for at amme hende, vi nyder det begge to (alle tre), og har som sådan heller ikke noget imod at det er mig der skal putte hver aften, men jeg ville meget gerne at hendes far kunne tage over om natten når hun vågner. Det gør hun ca. hver halvanden time, og hun bliver rigtig gal hvis det ikke er mig der kommer så. Hun er i øvrigt ellers lige så glad for sin far, og har næsten været lige så meget sammen med ham som mig. Om natten vågner hun ikke rigtig op, men begynder bare at grynte og søge brystet, og så snart hun får det falder hun i søvn igen. Derfor er jeg også bange for at ødelægge nattesøvnen fuldstændig hvis vi begynder at lave for meget om? Hun har haft svært ved at sove fra starten.
Jeg prøver som du råder til, at trække brystet til mig så hurtigt som muligt, også så hun ikke bliver for mæt, men det er svært for hun bliver gal - og er desuden meget temperamentsfuld. Så jeg er lidt ved at miste modet lige nu - hvor lang tid burde det tage at vænne hende til at sove bedre om natten?
Så har du måske et råd til hvad vi kan gøre? Vi har talt om at overdrage putningen til far. Lige nu børster jeg hendes tænder, skifter hende og hygger mens vi synger den samme sang, så siger vi godnat til far hvorefter jeg slukker lyset og ammer hende i sengen - det er lige meget om jeg sidder med hende i sengen, eller jeg ammer liggende. Og herefter prøver jeg at lægge hende fra mig når hun er lige ved at falde i søvn. Problemet er at hun blive ved med at sutte, også når hun sover, og det er som om hun skifter sutteteknik INDEN hun falder i søvn, så hun sutter, men uden at "suge" hvis du forstår..? Har du måske en ide til hvornår det er bedst at far overtager putningen - hvis det overhovedet er en god ide? Og hvordan skal han gøre? Hun er endnu aldrig (!!!) faldet i søvn i vores arme, så det hjælper ikke at gå rundt med hende.
Og tak for en dejlig brevkasse, hvor man kan få råd og hjælp der ikke involverer en grædende baby!!!
De bedste hilsner