Svar: Vil stadig kun ammes i søvn om aftenen
30. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og dejlige ord til mig og om min brevkasse :)
Det er rigtig godt at I følger min dagsplan, så jeres datter får den mængde mad og mælk/væske i løbet af dagen, som hun har behov for - og så I derfor ved, at hun ikke burde vågne, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.
Hun er dog stadig en lille pige og hun viser meget stort behov for tryghed, nærhed og fysisk kontakt og det skal hun naturligvis have. Og ud fra det du fortæller, så tænker jeg faktisk at du skal prøve at amme hende liggende og ikke flytte hende - men lade hende falde i søvn ved siden af dig.
Altså lige nu lægge dig og amme hende i dobbeltsengen og så stille og roligt prøve at få hende til at slippe brystet inden hun sover helt. Så hun på sigt når dertil, hvor hun lige kikker på dig, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Og lige nu skal du lade hende ligge - for hun registrerer med det samme, når du prøver at flytte hende fra din favn og vågner derfor op, føler at hun er et andet sted og bliver ked af det. Så lad hende være - men du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade.
Og inden du så selv går i seng sen aften, så lægger du dig og ammer hende igen og først herefter flytter du hende så over i tremmesengen, som I så fint har koblet til jeres seng. Holder hænderne på hende, lader hende mærke at du er der, beroliger og betrygger og hjælper hende videre i søvnen.
Hvis I gerne vil have far til at tage over om aftenen, så synes jeg I skal overveje en flaske. Der kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning i flasken - det betyder ikke så meget med den alder hun har og I skal gøre det, som I har det bedst med. Far kan på samme måde som du lægge sig med hende og give hende flaske imens han er ved siden af hende, så ritualet ligner det hun kender, når mor putter hende. Men far kan også prøve at indføre et nyt ritual, hvor hun får flaske i favnen eller måske i tremmesengen, så hun starter med at ligge der, hvor I ønsker hun skal sove. Det er her vigtigt at elevere hendes hovedgærde, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt, - hun er for lille til at sove med hovedpude :)
Hun kan på den måde få flasken i sin seng og stille og roligt lære at overgive sig til søvnen med den og med far - og flasken skal på sigt på samme måde fjernes lige der, hvor hun slipper, smiler, triller om på siden og falder i søvn:)
Sålænge mor ammer, er det meget svært for far at deltage i putningen. På sigt kan far sagtens deltage i putningen på den måde, at far giver aftenbad, frotterer med håndklædet, sørger for ble og nattøj osv. Giver godnatgrød i køkkenet, børster tænder osv. men derefter tager mor så over med brystet. Alternativet er en flaske, fordi den kan gives af både mor og far.
På sigt vil far naturligt kunne tage mere og mere over, og det bliver lettere, jo mere far har gjort alle de indledende ting - det vil på sigt således blive lettere for far at putte en aften, hvor mor ikke er hjemme, hvis far normalt er den der giver bad, godnatgrød osv. Men når mor er der, når mor ammer, ja så er mor ofte naturligt den bedste til at putte:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske