Brev:
Søvnproblemer med yderligere udfordringer
1. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Søvnproblemer med yderligere udfordringer
Hej Helen
Jeg har læst tidligere svar ang. problemer med nattesøvn og putning, men føler alligevel at jeg er nødt til at skrive og bede om specifikt råd. Min datter der lige er fyldt 8 måneder har enormt meget fart på, og nætterne er blevet et helvede.
Det er blevet sværere og sværere, siden hun var ca. 6 måneder. Dels pga. hendes egen udvikling, kan jeg forstå, og dels pga. tandfrembrud og feber/forkølelse.
6 måneder gammel var hun meget meget frustreret over ikke at kunne "finde 1. gear" og komme fremad. Hun var oppe på alle 4 og rokke, og kunne også hurtigt få skubbet sig selv baglæns, men kunne ikke komme frem. Dertil kom så at hendes 2 første tænder brød frem, og hun var derfor meget ked af det, og havde meget svært ved at sove og falde i søvn.
7 måneder gammel, fandt hun så ud af at komme fremad, og det blev lynhurtigt omsat til at hun rejser sig op ved ting, og går rundt langs dem. F.eks. sofaen, kravlegårdens gitter osv.
Så blev hun meget forkølet og havde feber osv. Så dels pga. utilpashed med feberen, og dels pga. problemer med at få vejret, har hun fået lov til at sove i vores seng.
Grundet alt det her er det stadig ikke lykkedes mig at få lavet mønster i vores hverdag. Og jeg begynder at frygte, at det ikke lykkes inden hun skal i dagpleje om 1½ måned, eller de næste tænder bryder frem.
Jeg kan så læse mig til at hun nu er i separationsfasen, og det er helt rigtigt. Med den klassiske opførsel, hvor hun er meget mor-syg, og helst ikke ser at jeg forsvinder ud af syne. Selv hvis hun sidder og leger med sin far, piver hun efter mig, hvis jeg går forbi, og det er ikke tilstrækkeligt at jeg taler til hende, fra rummet ved siden af. Der begynder også at være en smule forbeholdenhed overfor fremmede.
Men det værste er hendes søvn.
Vi forsøger at holde fast i at hun skal op klokken 7, bare for at have et udgangspunkt. (Når hun skal i dagpleje, skal det nok være klokken 6.) Men har det været endnu en rædselsnat, kan hun være utroligt svær at vække, og være pylret og træt hele morgenen.
I løbet af dagen sover hun 2 gange. Men af meget varierende længde, og derfor kan hun også ske at sove 3 gange, fordi hun bliver så træt at det er nødvendigt.
Første lur er ved 10-11.30 tiden og varer fra ½ til 2 timer. Hvis hun vil sove længere end 2 timer, vækker vi hende blidt.
Næste lur er så 3-4 timer efter den første, og igen fra ½ til 2 timer.
Herefter bliver klokken så et sted mellem 22 og 24 før hun viser tegn på træthed igen, og vi kan forsøge at putte hende.
Om dagen sover hun enten i sin egen seng, efter at jeg har vugget hende næsten i søvn i favnen, og det kan være svært at få lov til at lægge hende. Eller også i barnevognen, hvor jeg triller hende en lille tur. Jeg skal normalt ikke gå ret langt, før hun sover.
Om natten er det eneste der virker lige for tiden, at hun sover i sengen ved en af os. Lige så snart man prøver at lægge hende i hendes seng, går hun op i limningen og kan slet ikke falde til ro. Hun rejser sig op, og græder og græder og græder, og det eneste saliggørende er at komme op i favnen. Nogle gange bliver jeg oven i købet skubbet væk når jeg prøver at ae hende eller berolige hende. Og selv om hun sover ved en af os, skal hun have minimum 2 amokløb i løbet af natten. Gerne omkring kl. 1 og 3-4 stykker. Og især efter det sidste kan hun ikke undvære fysisk kontakt med os. Hun møffer sig hele tiden hen, så hun kan mærke os. I starten af natten, kan hun i det mindste ligge lidt væk fra os.
Hvis jeg, om natten, tilbyder hende vand eller mælk fra et glas, vil hun ikke have ret meget. Højst et par mundfulde. Jeg ammer hende 3 gange om dagen. Inden putningen der ved midnatstid, når vi står op om morgenen, og en gang i løbet af eftermiddagen. Men jeg er ikke sikker på at jeg har alverden mælk tilbage. Det føles ikke sådan, og jeg fornemmer heller ikke at hun altid bliver helt tilfreds inden hun begynder at slippe efter 2-3 sut, for så at tage ved igen. Grød og andet forsøger jeg mig med 3-4 gange om dagen, men med meget blandet held.
Inden første lur der midt på formiddagen, prøver jeg men får typisk ikke ret meget i hende, måske kun 5 tsk. Efter luren tager hun til gengæld typisk 1-1½ dl. grød af en art. Før 2. lur ammer jeg og tilbyder måske også lidt mælk i glas, hvis hun ikke virker tilfreds, men hun drikker sjældent mere end nogle slurke. Efter 2. lur, er der så aftensmad, hvor hun får det samme, eller næsten det samme som os, men det vil hun typisk heller ikke have ret meget af. Og så ved 21-tiden, får hun en god omgang grød igen. Igen typisk 1½ dl. Og altid naturligvis vand eller mælk i kop. Hun nægter kategorisk at tage en flaske, og når jeg tilbyder noget i et glas, drikker hun kun sjældent ret meget. Hun har altid haft problemer med træg mave, selv om hun er ammebarn, så jeg er meget opmærksom på at få så meget væske i hende som jeg kan, men jeg synes det er svært, og hendes mavebøvl er ikke blevet mindre af at hun er begyndt at få grød osv. også. Især det fiberrige er svært at få i hende.
Jeg tror dog ikke det er derfor hun ikke kan sove, for hun vil som sagt ikke rigtigt have noget, så jeg er begyndt bare at tilbyde vand. Hun følger også sin vægtkurve fint, selv om det ikke virker til at hun får ret meget indenbords. Jeg tror ikke at maden er roden til søvnproblemerne, men måske omvendt, men jeg ved det ikke.
Dertil kommer så at jeg desværre har facetsyndrom, og derfor tendens til låsninger og dertil hørende stærke smerter i ryggen. Derfor vil jeg meget gerne have hende ud af min seng, og også undgå at skulle vugge hende endeløst i favnen, da det kan fremprovokere mine låsninger.
Hvordan gør jeg min lille pige tryg og tilpas igen, og får skabt et system i vores dage, så vi kan begynde at fungere igen. Hvad vil du foreslå?
Hilsen