Svar: Søvnproblemer med yderligere udfordringer
1. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Tak for din fine beskrivelse af din datter, dine fine overvejelser og forklaringer omkring, hvad I tænker og hvad I indtil videre har forsøgt jer med - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtigt, som du har læst, at separationsfasen, tandfrembrud osv. spiller ind hos jer og det er super, at du er opmærksom på dette og giver din datter den ekstra nærhed, kontakt osv. som hun søger lige nu. Det er vigtigt at hun kan se dig, mærker at du er der og at du lytter til dette behov. Men hos jer, spiller noget andet også ind - nemlig det, at hun rent motorisk har været/er meget hurtig. Det er rigtig dejligt og skønt at hun kravler, rejser sig, går rundt ved tingene og har gjort det længe - men det betyder at hun oplever verden større og får flere stimuli på et tidspunkt, hvor hendes hjerne stadig ikke helt kan kapere det. Derfor ser man ofte at børn der er motorisk meget hurtige, sover ekstra dårligt - og det er naturligvis noget tiden vil hjælpe jer med. Jeg tænker derfor at det er vigtigt at du ved, at de søvnproblemer I har ikke nødvendigvis skyldes noget, som du lige nu og her kan ændre på. Det er en sammeblanding af forskellige omstændigheder og tiden vil til en vis grad arbejde for jer...:)
Når det er sagt, så er der dog god fornuft i at arbejde på en fast rytme i løbet af dagen og gennemsnitligt vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen sove ca 14 timer i døgnet. Ofte er deres lyst til at opleve så stor, at de har rigtig svært ved at falde i søvn om dagen og ofte også sover meget kort. En del børn vil i denne alder derfor sove korte lure - to lure ofte af måske 2 ½ times varighed samlet. Det kan være en formiddagslur på 45-60 minutter og en middagslur på 1 ½ time. Deres nattesøvn varer så lidt længere tid. Andre børn sover naturligvis mere om dagen og sover så mindre om natten, men jeg tænker at I hos jer, måske vil opleve en bedring af jeres datters søvn, hvis I prøver at hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover 2 ½ - 3 timer samlet om dagen og sover 11-11 ½ time om natten.
Og ja - det betyder faktisk at I måske kan være nødt til at vække hende fra hendes formiddagslur, så hun der ikke sover mere end 1- ½ time (hun må i princippet også gerne sove 2 x 1½ time, hvis hun vil trives bedre med dette). Og nogle dage vil hun måske vågne af sig selv - hvor I så kan arbejde på en længere middagslur. Det at hun begynder at sove lidt kortere om formiddagen og sover længere til middag, vil for det første gøre, at hun ikke sover for sent i løbet af dagen - det har betydning for hendes puttetidspunkt om aftenen og for hendes samlede søvnindtag. Og samtidig vil det naturligt også være rigtig godt at arbejde på en rytme, som kan passe nogenlunde med den rytme, hun vil forventes at skulle passe ind i, når hun starter i dagpleje.
Middagsluren skal hun som udgangspunkt ikke vækkes fra, men skal have lov til at sove til hun vågner af sig selv - på den måde vil I få skabt en rytme, hvor hun ikke behøver 3 lure dagligt, men kan nøjes med de to. Ligesom det også vil give god plads i maven til morgenmad, frokost og aftensmad og hendes amninger skal passes ind.
Du skriver at du ammer 3 gange og også forsøger at supplere med lidt mælk af kop og derudover får hun vand. Det lyder umiddelbart rigtig fint i forhold til alderen - men da hendes rytme er forskubbet, så hun sover meget sent, så ligger hendes amning til natten først omkring kl 23-24 - og jeg vil meget gerne have hende ind i en rytme, hvor hun får mælk kl ca 20, igen kl 23-24 og så enten tidlig morgen eller inden middagslur....
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: evt. amning og sover videre - eller denne springes over, det afhænger af, hvad hun vil trives bedst med.
Morgen 7:30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 sover måske 1 time, måske 1 ½
Frokost 11.30-12: Små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur, måske kl 13.30 - må gerne puttes i barnevognen og du må gerne trille hende en tur, så hun falder i søvn og holdes sovende ... Må her gerne sove 1 ½-2 timer, som hun viser behov for.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter. Der skal være kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Maden skal smage af noget. Der skal være mad i stykker og også mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, gøres klar til natten med nattøj osv.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet, vand eller mælk af kop.
Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.45-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre - og hvis hun i en periode har brug for mælk tidlig morgen, så tilbydes hun dette, men ellers kan det springes over og hun kan starte dagen med grød.
Hele dagens rytme, - tidspunkter for mad, søvn, aktivitet osv. vil naturligt påvirke hendes indre ur. Det betyder hendes evne til at kunne overgive sig til søvnen, når hun puttes og jeres hjælp til at finde ud af, hvornår det rette puttetidspunkt er. Det kan altså hjælpe på dit ønske om ikke at skulle vugge hende i din favn igen og igen, som naturlig er et problem for dig. Det vil også påvirke hendes appetit og hendes fornemmelse for sult/mæthed. Og det vil naturligt også påvirke natten og nattens forløb.
Jeg tænker derfor at hos jer, vil det være en rigtig god idé at forsøge at arbejde på en nogenlunde fast dagsrytme og at min plan for dagen måske vil hjælpe jer lidt videre og også vise, hvad I kan forvente lige nu...
Håber dette hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske