Svar: Hvad er rimelige krav til en snart 3-årig?
1. juli 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev :)
Når man er 3 år gammel, så er man rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og i nogle situationer, vil jeres dreng virke "meget stor" og i andre situationer, er han, som du skriver, stadig en meget lille dreng - og det kan være rigtig svært at finde balancen mellem at stille krav til ham og samtidig ikke kræve mere end han kan klare.
Det er dejligt at han er så godt med sprogligt og har et stort ordforråd og generelt så taler 3 årige børn ofte rigtig meget. Det giver en fordel i forhold til at finde ud af, hvad han vil (eller ikke vil) og det er derfor rigtig godt, hvis I nogle gange kan få ham til at sætte lidt ord på hvad han tænker og føler. Det vil betyde rigtig meget for ham, hvordan verden fungerer og det gør han ved at spørge jer - spørge om alt - og I så fortæller, forklarer, spørger ind til osv.
Det vil være rigtig godt at lege lege, hvor han skal bruge kroppen - løbe på 3 hjulet løbehjul, cykle på løbecykel, gå balance ed jer i hånden, rutsje, slå koldbøtter osv, som det også lyder som om at han er rigtig godt igang med. Han kan også bygge puslespil med f.eks. 6 store brikker, han kan stable tårne af klodser, han kender farver og former og kan lære at tegne en cirkel og en firkant.
Han skal selv tage sko på - endnu ikke sko med snørebånd, men sko der lukkes med velcro eller som man bare stikker foden i. Han kan selv tage tøj på, men skal stadig have hjælp til knapper, tryklåse og lynlåse. Han kan spise selv med gaffel og ske, og vil sandsynligvis gerne forsøge med en kniv, men det er ofte stadig for svært.
Når han er 3 år vil de fleste også kunne kaste en stor boldt over hovedet, sparke til en bold, der ligger stille og ramme den, så bolden triller fremad. Han kan hoppe på et ben, gå kortvarigt på tæer, når I viser ham hvordan og beder ham forsøge sig. Han begynder at træne renlighed og fornemme tissetrang, han kan vaske sine hænder og vil sandsynligvis elske især skumsæbe - og I må naturligvis gerne stille krav om f.eks. håndvask i forbindelse med toiletbesøg, måltider og hvis han har synligt snavs på hænderne.
Når man er 3 år har man rigtig meget brug for opmærksomhed og anerkendelse fra voksne, man har brug for at blive set og mødt og brug for at der lyttes. Mange 3 årige vil søge den ene forældre mere end den anden og ofte søge det modsatte køn, hvilket er helt naturligt :
Hans hjerne er stadig umoden og det betyder at han stadig vil få anfald af fortvivlelse og han kan blive rigtig frustreret, når verden går ham imod. Han begynder dog at kunne acceptere forslag til andre handlinger og vil også kunne følge enkelte anvisninger, når I forsøger at hjælpe ham med at løse et problem.
Selvom han er rigtig god til at sætte ord på og bruge sit sprog, så er han stadig ikke i stand til at sætte ord på de stærke følelser, der naturligt kan komme op i ham. Han kan ikke sige at han f.eks. føler sig "uretfærdigt behandlet", "føler sig overset", "mangler forståelse" osv. Han kan kun sige at noget er dumt eller vil naturligt reagere fysisk ved at smide sig på gulvet eller græde højt og fortvivlet.
Når han har anfald af fortvivlelse, så er han ikke uartig men oprigtigt ked af det. Han er skuffet over at tingene ikke er, som han gerne vil have dem, at han ikke kan finde ud af noget bestemt,- skoene driller, maden falder af skeen osv. Det er ofte små bitte ting som i jeres øjne virker som bagateller, men som for ham betyder rigtig meget. Og her har han brug for en medlidende reaktion. Han har brug for at høre at I forstår det, det er rigtigt irriterende at han ikke selv kan finde ud af at få lynet sin jakke, eller det er rigtigt irriterende at I giver ham et æble, når han hellere ville have haft en banan...
Det er vigtigt i sådanne situationer ikke at blive vred på ham, kalde ham hysterisk, sende ham på værelset eller i seng - det kan godt få ham til at holde op med at græde lidt, men det hjælper ham ikke på sigt. I stedet skal I lytte til ham, være der, holde om ham og tale med ham - også selvom I vil noget andet end han vil, så han føler at I forstår ham (jvf, tidligere svar).
Så I kan altså godt kræve at han sidder med ved bordet, når I spiser og at han spiser nogenlunde pænt. I kan også kræve at han prøver at tage tøj på selv, hjælper med at dække bord, vasker sine hænder og lader ham deltage i familien i hverdagen - men der skal stadig være plads til at han nogle gange ikke kan overskue det og at verden bryder sammen for ham. Og nogle gange skal I ikke kræve for meget, men i stedet bare gøre, netop for at tingene glider lidt lettere :)
Læs evt. min artikel "Hvilke krav kan du stille til dit barn" og "Anfald af fortvivlelse" som I finder i min artikelsamling på siden :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske