Brev:
Vågner hver time hver nat! (brev 2)
1. juli 2013
Alder:
6 mdr.
Vågner hver time hver nat! (brev 2)
Hej Helen.
Tusinde tak for dit forstående, indlevende og meget brugbare svar. Nogle af dine råd gav øjeblikkelig bonus, hvilket gav mig præcist, hvad jeg har brug for, nemlig skridt i den rigtige retning. Men her efter en lille uge har jeg allerede nye spørgsmål og problematikker, som jeg håber, at du kan hjælpe med.
Først vil jeg lige spørge til dit råd angående at putte ham siddende i barnevognen til middagsluren:
- Normalvis putter jeg ham til formiddagslur i hans tremmeseng og til eftermiddagslur i vognen. Jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt du mener, at han skal sove begge lure i vognen?
Jeg vil lige kort beskrive, hvordan det typisk foregår, når jeg putter ham i vognen:
- Jeg starter med at putte ham i voksiposen oppe i lejligheden (jeg bor på 4. sal). Han er blevet puttet i voksiposen på denne måde, siden han blev født.
- Jeg tager selv sko og jakke på (alt efter vejret selvfølgelig).
- Jeg bærer ham ned af alle trapperne i voksiposen, og helt ned i kælderen, hvor vognen står (det er en kombivogn).
- Jeg putter ham i vognen, sætter pusletasken på og kører afsted.
- Inden for ca. 10 min. sover Baby-T
Eksempelvis i dag skulle vi holde mødregruppe på en cafe:
- Kl. 10.00 går jeg hjemmefra
- Kl. 10.10 sover Baby-T og jeg går en lang tur med ham
- Kl. 11.50 vågner Baby-T
- Kl. 12.00 mødes vi med mødregruppen
- Kl. 14.00 putter jeg Baby-T i vognen og vi går fra cafeen
- Kl. 14.10 sover Baby-T og jeg går en lang tur med ham
- Kl. 15.55 vågner Baby-T
- Kl. 16.10 er vi oppe i lejligheden igen
Jeg havde egentlig ikke en fornemmelse af, at der skulle være noget galt med måden, hvorpå putningen i vognen foregår. Det er derfor, jeg spørger ind til dette.
Efter jeg modtog dit svar på mit brev, har jeg tænkt meget over, det du skrev med, at Baby-T er afhængig af både bevægelse, bryst og favn. Så når jeg har puttet ham til formiddagslur i hans tremmeseng, så har jeg prøvet, som du skrev, først putteritual og derefter amme ham liggende. Men hans arme og ben farer rundt, og han kan ikke falde til ro. Så jeg er gået tilbage til at svøbe ham, men i stedet for dynen, har jeg svøbt ham i et tomt dynebetræk.
Når jeg - til formiddagsluren - svøber ham efter putteritualet, så kan jeg få ham til at sove ved at lægge ham på sengen og vugge ham med hænderne i svøbet, mens jeg synger. Så han er ude af min favn, men der er selvfølgelig stadig både svøb og bevægelse.
Et typisk døgn (efter jeg modtog dit brev):
- Kl. 05.50 Baby-T vågner, bliver ammet og sover videre til ca. kl. 7.00.
- Kl. 7.45 får han morgenmad (fx hirse- el. havregrød)
- Kl. 9.00 får han formiddagssnack (fx frisk frugt el. frugtmos)
- Kl. 9.50 bliver han ammet og puttet til middagslur
- Kl. 11.30 vågner han og bliver ammet
- Kl. 12.15 får han frokost (fx grønsagsmos og agurkering)
- Kl. 12.50 bliver han ammet og puttet i voksiposen
- Kl. 13.10 sover ham i vognen og jeg går en lang tur med ham
- Kl. 14.45 vågner han
- Kl. 15.00 bliver han ammet oppe i lejligheden
- Kl. 16.15 får han eftermiddagssnack (fx frisk frugt og rugbrødshapser)
- Kl. 18.15 får han aftensmad (fx grønsagsmos evt. med kød og noget han kan have i hånden og gnave af)
- Kl. 18.45 kommer han i bad og får nattøj på
- Kl. 19.45 putteritual i soveværelset (rulle gardin ned, børste tænder, faste klem, godnatsang, svøb og amning)
- Kl. 20.10 Baby-T sover
- Kl. 20.50 og kl. 22.15 Baby-T vågner, jeg går ind til ham, han falder til ro ved brystet og jeg lirker brystet ud af munden på ham 15-20 gange, før han holde op med at søge
*Herefter går jeg selv i seng, da jeg er træt og opgiver mere aften*
- Kl. 23.25 Baby-T vågner, han falder til ro ved brystet og jeg lader ham spise, hvad han kan. Når han er ved at falde i søvn, lirker jeg brystet ud af munden på ham 15-20 gange, før han sover igen
- Kl. 00.25, kl. 01.30 og kl. 03.20 Baby-T vågner, han falder til ro ved brystet og jeg lirker brystet ud af munden på ham 10-15 gange
- Kl. 05.50 Baby-T våger og jeg lader ham spise, hvad han kan og han falder i søvn ved brystet.
Så han vågner stadig ca. hver time - endda oftere!
Som du kan læse udfra ovenstående, så forsøger jeg ihærdigt at vænne ham fra brystet. Når du skriver lirke brystet ud af munden, så vil jeg mere sige, at 'svuppe' det ud, da han laver vacum med det inde i munden. Hver gang jeg svupper det ud, så finder han det igen og sutter videre - og dette gentages rigtig rigtig mange gange.
Jeg vil også lige nævne, at når Baby-T falder i søvn efter en bryst-lirke-ud-omgang, så falder han direkte i REM-søvn. Jeg kan se hans øjne bevæge sig bag øjenlågene, hans vejrtrækning er uregelmæssig, han giver sig og siger små lyde. Når han sover sådan kan min mindste bevægelse vække ham igen - også er det forfra! Og når jeg skal ud af sengen, ud af soveværelset, ind i stuen og måske nyde lidt aften med Baby-T's Far - ja, det er næsten umuligt.
Lige nu - i skrivende stund - kl. 22.20 har jeg netop brug en hel time inde hos ham, hvor jeg bare har lirket bryst ud, han søger, han finder, han sutter videre og jeg lirker ud igen. Og disse 3 linjer senere græd han igen ulykkeligt, og jeg har igen været inde ved ham (kl. 22.40), denne gang lod jeg ham tømme brystet og gav mig til at lirke, da han var tæt på at sove. Siden han faldt i søvn kl. 20.15 har han max sovet sammenlagt 1 time.
Efter dit brev spændte vi øjeblikkeligt tremmesengen fast til vores seng. Og han sover fint i sin tremmeseng, når han sover sin middagslur.
Med hensyn til putteritualet har jeg - som du foreslog - afsluttet med liggende amning. Den første aften faldt han faktisk i søvn sådan - begynderheld! De følgende aftener har arme og ben kørt på ham, så jeg har været nødt til at svøbe ham for at få ro på ham. Så jeg er gået over til at svøbe ham inden amning - det fungerer!
Men der er opstået et nyt problem, han er begyndt at have afføring, inden han falder i søvn. Altså jeg laver putteritualerne, svøber ham, dier ham liggende, han falder til ro - og ja, så skider ham! Så er jeg nødt til at gå ud, skifte ham og begynde forfra.
På den positive side er både vug og favn blevet skåret væk både til formiddagslur og til natten :)
Jeg vil lige tilføje, at han kun ligger i svøbet, indtil han vågner første gang. Når jeg er inde ved ham første gang, så har han viklet sig ud af svøbet, og resten af natten ligger jeg blot dynen over ham.
Som du skrev ligger jeg ham til at sove i vores seng, her ligger han faktisk hele natten lige nu. Jeg kan kun amme liggende ved det bryst, der ligger ned ad, så jeg er nødt til at flytte mig over på den anden side af Baby-T et par gange i løbet af natten. Så jeg har lidt svært ved at se, hvordan det skal fungere med at ligge ham i tremmesengen?
Efter jeg er gået i seng ligger jeg nærmest i ske med Baby-T resten af natten. Jeg ligger på siden og Baby-T ligger enten på ryggen eller på siden i min favn. Rykker jeg mig væk, så møffer han sig efter mig.
Ak, jeg har lidt fornemmelsen af 1 skrid frem og 5 tilbage..
- Hvordan kommer vi videre herfra?
- Er vi på rigtige vej?
- Hvor længe kan jeg forvente lirke-brystet-ud-fasen varer?
- Hvad med svøbet? Er det et problem eller hvordan?
De bedste hilsner fra
Mama-A