Svar: Vågner hver time hver nat! (brev 2)
1. juli 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Mama-A
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går lidt fremad hos jer allerede efter en uge - dejligt! Også selvom du synes det går langsomt, så lyder det som om, at der er små fremskridt:)
Du behøver ikke putte din dreng i barnevognen til begge lure. Umiddelbart tænker jeg, at det vil være rigtig fint, hvis bare den ene lur er i barnevognen - men du skal naturligvis gøre det, som du fornemmer fungerer bedst.
Det er rigtig fint at han er glad for sin voksipose og sover godt i den. Og du må naturligvis gerne vælge at putte ham i den stadigvæk og den rytme du beskriver, ser rigtig fin ud. Voksipose, dynebetræk - hvad du nu vælger at svøbe ham i er helt fint, hvis det virker - man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer. Men med den alder han har, vil han måske snart begynde at protestere over at blive svøbt, fordi han motorisk vil have brug for at kunne skifte stilling under søvn og det vil svøbet ofte forhindre ham i. Samtidig bliver det jo varmere i vejret (forhåbentlig) og måske for varmt for ham at være svøbt -men igen, hvis svøbet virker og han som du beskriver i dit brev i dag, kan falde i søvn i løbet af 10 minutter og sover godt, så er det helt fint.
Når du har mulighed for at ligge og amme ham i dobbeltsengen, så kan du prøve at holde hans hænder og holde dine hænder på hans krop, så du med dine kærtegn og ro, forsøger at skabe mere ro hans krop - uden at han behøver være svøbt. Og på samme måde lærer han at sove, uden at være oppe i din favn og uden at blive vugget eller trillet. Det at du lægger dig med ham og ammer ham i søvn, vil altså på sigt kunne fjerne behovet for vugning/bevægelse og svøb - og det lyder som om at du lige nu skal prøve at prioritere dette fremfor at han ikke må die sig i søvn.
Jeg vil foreslå dig, at du om aftenen prøver at amme ham af to omgang, så du ammer ham, skifter ham, så han vågner op til dåd igen og derefter lægger du dig så med ham i din seng og ammer ham igen - hvorved han falder i søvn. Og så synes jeg du skal lade ham ligge, naturligvis sikre at han ikke kan trille ud af din seng men så han lige nu ikke oplever at blive flyttet og bliver ked af dette skift. Og inden du så selv går i seng om aftenen, så ammer du ham igen og flytter ham så derefter over i tremmesengen, som nu er koblet til jeres seng, hvor han så kan sove - stadig tæt ved dig og du kan berolige ham med dine hænder osv. men også lidt på afstand, så han ikke har mælkebaren lige foran sig :)
Og hvis du skønner at han stadig har rigtig meget brug for svøb - så kan du også vælge i en periode at putte ham i voksiposen indenfor. Naturligvis sikre dig, at det ikke bliver for varmt. Igen - amme ham, skifte ham, putte ham i voksiposen og amme ham igen imens han ligger i sin pose og derefter putte ham i tremmesengen.
Det at amme ham af to omgang om aftenen og lægge en skiftning imellem vil også hjælpe jer i forhold til at han om aftenen er begyndt at have afføring. Så prøv om du kan ramme tidspunktet og få skiftningen ind som en naturlig del af putteritualet.
Så hvordan kommer I videre - prøv at holde fast i de rutiner, som du lige nu fornemmer virker f.eks. voksipose og amning - men så han stille og roligt kommer væk fra at skulle være i bevægelse, for at sove. Og stille og roligt så lidt på afstand af dig og derefter måske ud af posen og tilsidst prøve at sove uden at få brystet til han sover. Det lyder som om at lirke-brystet-ud er lidt for tidligt hos jer og skal have lidt mere tid. Og med hensyn til svøbet og behov for dette, så lyder det fint at I nu prøver uden svøb i løbet af natten - efter første opvågning - og jeg tænker at han sandsynligvis selv vil vise behov for at komme ud af svøbet hen af vejen...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske