Brev:
Mine tvillinger vil pludselig ikke sove til middag
3. juli 2013
Alder:
2 år
Mine tvillinger vil pludselig ikke sove til middag
Hej.
Så har vi spørgsmål om middagslur. Vores tvillinger er nu 2 år, og fra den ene dag til den anden ville de pludselig ikke sove middagslur.. en lur der ellers altid har været forbundet med noget positivt. De har elsket at komme ned i deres voksi poser og putte.
Det startede med at vores datter ikke ville sove, og nu vil vores søn heller ikke.. Han er dog knap så stædig som hende, så hvis jeg triller en tur så overgiver han sig og læner sig tilbage.. Vores datter sætter albuerne bagud i sædet og læner sig frem. Hun er tydelig træt for hun falder i søvn fremadlænet, men forsøger jeg at læne hende tilbage, så vågner hun og er rasende.. Jeg har normalt aldrig skullet gå tur med dem. De har bare lagt sig til at sove. Men nu er de så store at bliver de først sure over at de ikke vil sove, er de stærke nok til at vride sig rundt i selen og nærmest hænge ud over kanten.. Desuden kan de råbe hele nabolaget op med deres skrigen..
I går endte jeg med at tage dem op i deres egen seng og sove, hvorefter de faldt i søvn efter lang tids skrigen. Når jeg går op til dem holder de op med at skrige.. altså hvis de kan høre mig.. Men de kan sagtes blive så arrige at de lukker øjnene og skriger så højt at det ikke er til at være på værelset. Min søn smed i protest ALT hvad der var i sengen ud over kanten!
Det er i mine øjne en magtkamp fra deres side.. Når de så endelig sover, så sover de maks 1,5 time.. for bare et par uger siden sov de gerne 2 timer og længere. Når de vågner er de trætte og udmattede, lægger sig om på siden og lukker øjnene, men når jeg så går fra dem skriger de, og vil op. Og når de så kommer op kan de næsten ikke holde deres øjne åbne, og skal bruge lang tid på at ”sunde sig, og vågne” , før de igen er i godt humør og leger.
De er startet i vuggestue i denne uge, men problemet opstod allerede i weekenden, så tror ikke det er pga vuggestue start (de er dp børn, så de er vant til at blive passet).
Deres dag er som følger:
Står op kl. 5.30-6.00
Sover til middag kl. 12-14
Aftensmad kl. 17.30
Aftengrød kl. 19
Lægges til at sove kl. 20.00
Frokost får de tilbudt både før og efter middagslur.
De er lige for tiden rimelig gode til at falde i søvn om aftenen, men de vågner begge før kl. 6 om morgenen, igen med gråd og tydelig ikke udhvilede, men vil ikke sove mere. Som noget positivt har de i en uge næsten sovet igennem om natten begge to. En uvant oplevelse, for det er ikke sket før at vi kun har været inde hos dem en enkelt gang om natten, eller at vi har haft nætter hvor begge børn har sovet hele natten.
Hilsen